tisdag 8 december 2015

Sista skolveckan, avslutningsmiddag på Svartå slott med mera..

Ja, så var då den sista skolveckan genomförd. Kommer sakna denhär tiden som jag redan tidigare skrev..

Jag hoppas verkligen att skolan kunde ordna korta veckoslutskurser för kockar och andra matglada människor, t ex nyheter på marknaden eller traditionella rätter på nytt sätt...eller nåt liknande, vadsomhelst!
Det kunde vara ett bra sätt att hålla sig motiverad och inspirerad :)

Nåja, till sista skolveckan.. vi gjorde en lite annorlunda julmeny, wasabicheesecake med löjrom (receptet på receptsidan) och matjessillstubbar.


Det var inte så dumt...wasabicheesecaken med löjrom var min favorit av dehär.

Sedan blev det varmrätt med kalkon i saffransås, tillsammans med ugnsrostade rotsaker, jättegott!





Till efterrätt blev det chokladcreme med kakaoströssel, päron och ingefära. Denhär rätten hade rätt många skeden så det tog otroligt lång tid och smakade aningen speciellt...





Vi har även haft våran skolavslutningsmiddag på Svartå slott, jättegod mat och en mycket bra service. Dethär stället bör ni besöka i något skede om ni ännu inte gjort det, eller i så fall kan man ju göra ett återbesök :)
Svartå slott finns även med i årets White guide, fakta om White guide hittar du här!

Juldekorerad sal!

Vi gjorde även ett besök i köket, rätt rymligt och luftigt.



Jag åt gös med potatis och gurka, jag hittade även en kammussla på tallriken. Dethär var otroligt gott och väldigt fräscht!



Till efterrätt fick vi en havtornsbrulé med chokladglass, jättegott!


Ja, och så fick jag ju mitt betyg, TA-DAAA!!



Betyder att jag nu har gjort mina arbeten klara och blivit godkänd av skola och arbetsplatsbedömare samt examensmästare.
Känns som jag gjort en bra investering i mitt eget liv, alla trevliga praktikplatser jag fått uppleva och trevliga kurskamrater och lärare, det har verkligen varit superskoj! Skulle kunna göra om det när som helst...



Har även gjort ett besök i det vackra Uppsala, där det tyvärr regnade alla dagar.

Inhandlade räkor och vongolemusslor...

...vi testade en ny maträtt, recept på receptsidan.


Tur så påverkar det dåliga vädret mera positivt än negativt, då det gäller matlagning, eftersom man ogärna går ut ;)
Denhär rätten gjorde min kära vän, jag satt på en stol och titta på - tillrättavisade och kritiserade - hahha....skämt åsido, han är bevisligen mycket duktig i köket!

Regnet avtog och vi gick en sväng för att titta på Uppsalas julpynt..



Hann även kolla filmen - En underbar jävla jul


Det sägs att ett gott skratt förlänger livet, så våra liv förlängdes med många många år! Denhär är ett måste att se :)

Har även på begäran gjort en riktig hederlig korvsoppa med finsk korv, det är ju faktiskt inte heller så dumt ibland ;)



Hemkommen har jag gjort en del julförberedelser. På bilden - blivande fikon och äppelchutney....

..och ett litet smakprov tillsammans med mögelost och mitt kumminknäckebröd ;)


Nu var alltså denhär utbildningen ett avslutat kapitel i mitt liv, men jag har inte tänkt stänga denhär "boken" ännu ;)...fortsättning följer med säkerhet!

Ha det gott, det har jag!

3 kommentarer:

  1. ETT STORT GRATTIS min käre vän till din EXAMEN du är HUIPPPU,som finnen säger , hoppas nu verkligen att du oxå skall få använda dina kunskaper och göra det du känner att du brinner för !

    SvaraRadera
  2. GRATTIS till examen! Imponerande och inspirerande!

    SvaraRadera
  3. GRATTIS till examen! Imponerande och inspirerande!

    SvaraRadera