måndag 4 januari 2016

Jul och ett Nytt år på kommande...

God fortsättning på det nya året!

Har hunnit med besök på en del gamla och nya platser :)

I medlet av december blev det ett - första gången besök - på Café Nathali i Pargas. God glögg hos Kim och Susse!

Jättemysigt café, rekommenderar varmt, många fina detaljer!

Därefter blev det julbuffét på Axxell Pargas - Kök & Sal - med gamla bekanta, trevligt att ses. Eleverna bjöd på jättegod julmat, t o m lutfisk som hör till mina julfavoriter :)





Har gjort en tripp till Tallin med härliga vinjuntandamer.
Denhär gången åt vi middag på Kohvik Moon, väldigt gott och fint upplagt!

Bildexempel på förrätter...



..och så min varmrätt, anka...

Oj vad vi njöt :), kan varmt rekommendera!

Hade även väninnan på besök. Det blev ostbricka och bubbel, med min ingefäramarmelad och fikon- och äppelchutney.


Så blev det jul i världens solsken, kändes som att göra en vårdukning!


Vi har även hunnit med en halvåtta-hos-mig under juldagarna, märker att det blivit mycket mat denhär månaden ;)

Vi blev bjudna på räkceviche till förrätt och en svamprisotto till varmrätt. Rätterna MÅSTE denhär gången innehålla skaldjur, nötter, gröna grönsaker, ris, alkohol, starka kryddor, vetemjöl och svamp.



Gott var det och nu är det inte många veckor till nästa halvåtta-hos-mig!
Vi väntar med spänning....

 ...och så blev det ett Nytt År!



Starta med musslor i vitt vin, med massor av vitlök och chili och lite grädde...


...vad vi njöt....sedan blev det varmrätt, med helstekt nötfile, ugnsrostade grönsaker och svartvinbärssås...

Efterrätten gick upp i rök så det blev att smaka lite chokladkonfekt istället ;)

Ätit brunch på Köttkontrollen - toast med fasan, baconmajonnäs och lökchutney samt sallad med rostade sesamfrön - mycket gott!
Tack kompis, för denna fina julklapp :)


Ha det gott, det har jag!






1 kommentar:

  1. så många godheter jag
    blev så glad när jag öppnade din blogg
    och det hade kommit så mycket nytt.Alltid trevligt att
    läsa dina inlägg.

    SvaraRadera