tisdag 5 april 2016

Så kan det gå, tillbaka på jobbet och vardagsmotionen..

..blir därför inte så mycket tid över för bloggen, men beslöt mig för att i alla fall skriva ner några rader.
Ibland blir man förvånad över hur mycket man hinner med och hur fort man glömmer vad man gjort :)

Året har alltså börjat med att jag är tillbaka på mitt gamla jobb, efter fjolårets eskapader. Ett år man aldrig någonsin glömmer, härligt!! Jag kommer leva länge på de upplevelserna.

Under årets första tre månader har jag gjort en del resor med restaurangbesök men framförallt har jag gjort massor av mat. Det är lite ont om bilder av min egen produktion, det måste bli en ändring på det!
Det är lättare att minnas kameran då man sitter i lugn och ro och väntar på maten som man skall bli serverad, fast även då glömmer man ibland.

I januari gjorde vi ett besök till Gdansk, goda väninnan och våra döttrar, ett härligt sällskap, vi trivs.
Denhär resan är en tradition för dethär gänget.

Vi besökte vår gamla trygga restaurang Mon Balzac, där blev det i år en pasta för min del, här kan man i princip beställa vilken rätt som helst utan att bli besviken.




 Vi gjorde även ett besök på, för oss en ny, Wine Bar & Restaurant Literacka, mycket gott! Inte sista gången vi gjorde besök på denna restaurang.

I februari blev det ett veckoslut på Flamingo i Vanda, med spa, bowling och avkoppling tillsammans med familjen.

Där åt vi ena kvällen vitlökssniglar, som nog inte var riktigt vad vi hade förväntat oss, tyvärr.


Däremot var varmrätten jättegod, övermör gris med äppelkompott och ugnspotatis. Tyvärr inga bilder..

Blev även ett besök till Agadir, för första gången. Positiv upplevelse, soligt, lite blåsigt vissa dagar, ungefär som finsk sommar fast med en "stabilare" sol ;) I resan ingick även en tripp till Marrakech. Tack alla för härligt sällskap och skojiga äventyr!

Solnedgång i Agadir

I Marocko har man möjlighet att äta jättegod mat till billig peng. Här ett foto av min paella som jag testade en dag på restaurang Le Nil Blue, förväntningarna var högre än det vi blev serverade denna gång.


Utöver det smakade vi några gånger tagine, nedan, som var mycket mustigt och gott.

 (Lånad bild)

Vi provade även biff på El Toro, som enligt utsago lär vara den enda restaurang som kan göra biff på dethär stället :)
Vi kan intyga att det var gott!

Har även gjort ett besök i vår egen huvudstad, som är julklapp till några av mina gudbarn och en brorsdotter. Vi går på shopping och därefter blir det middag, innan vi åker hem.

Denna gång besökte vi restaurang Zetor. Dethär valet blev enbart för att jag tycker det hör till att man någongång ätit på det stället, fråga mig inte varför?
Det blev sallad och fisksoppa för ungdomarna och för mig en kyckling à la Orimattila hushållsinstitut. 
(Denhär rätten tillreddes av tradition som kunskapsprov på Orimattila hushållsinstituts husmorskurs. Nu serveras rätten på Zetor. En kombination av rostad kyckling och bacon, grillad brödost, lantpotatis, rödvinssås med tranbär och rödbetsgratäng.)
 

Riktigt gott! Tack för mycket trevligt sällskap ungdomar och en avkopplande dag!

Vi har även firat påsk med goda middagar i härliga sällskap.

Min påskdukning i väntan på vänner...



Fick även användning för mitt nyinhandlade serveringsfat från Marocko ;)




Gjorde en halloumi- och melonsallad som serverades tillsammans med guacamole, lätt fräscht och gott :)

Ikväll har jag varit i Ekenäs i Snåresalen och lyssnat på en föreläsning med Ann Fernholm om socker. Resultatet var att godis kan man äta till påsk, midsommar och jul, inte däremellan. Kan konstatera att jag i jämförelse med dethär äter för mycket socker.  Visst vet jag att det är ohälsosamt, men men, sockret gömmer sig i alla möjliga produkter.
Det var en trevlig föreläsare och ett intressant ämne!

...och så var det igen dags för halvåtta hos goda väninnan med döttrar inkommande veckoslut, väntar med spänning :)

Ha det gott, det har jag!








4 kommentarer:

  1. Äntligen är du tillbaka på bloggen👍😍
    Ser fram emot lite inlägg på receptsidan också 😉

    SvaraRadera
  2. Jadå, morgondagens halvåtta kanske bjuder på en del goda recept ;)

    SvaraRadera
  3. tack Tette för Söndagens goda middag och hälsa Anna
    att ni är proffsiga kockar.Tummen upp för er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, det är vi som skall tacka för all service vi fått under fjolåret!

      Radera