onsdag 14 oktober 2015

Skolvecka och annat smått och gott!

Tiden rusar iväg...

Vi hade närvarotillfällen senaste vecka i skolan och gjorde en massa olika saker.

Träffade min lärare som hade meddelat att vi skulle gå igenom min personliga plan...vilket vi egentligen alls skulle göra, det var en bluff ;)

Istället blev jag utsedd till årets vuxenstuderande vid Axxell..

..hups, det var en överraskning, visste inte ens att något sådant fanns, men dethär kändes ju jättekul! Tack!

Sedan spenderade vi kvällen i skolköket. På programmet stod bl a paté, terrin och galantine.

Vi hade även blod som skulle tillredas, och jag satte in min önskan att få göra blodpalt och blodplättar från grund eftersom det var något helt nytt för mig, så blev det, ingen annan var ivrig på uppgiften :)
...det var inte så avancerat som jag hade trott ;)


Blodpalten förbereddes till följande dag, blodet blandades med rågmjöl, öl och kryddor som sedan stod i ångbad 1,30 h, därefter i kylen till följande kväll.

Därefter gjorde vi vegetariska kåldolmar av morötter, selleri, potatis, och kryddor och lite färskost, blev jättegott tillsammans med vildand som serverades med en sås gjord på sky, mögelost och svartvinbärsgelé. Detta serverade vi med blancherad brysselkål som sedan snabbt stektes i smör och salt. Mums!


Till efterrätt fixades karamellglass med lingon och rostad kryddig sockerkaka. Härligt!


Andra kvällen hade vi följande menyer på agendan:

Meny 1

Terrine, Paté
--
And med blodpalt
--
Vaniljpudding med äppelhavre

Meny 2
Råraka med sikrom, smetana och lök
--
Älgtournedos med lingon
--
Glace au four med havtornssirap

Meny 3
Svampravioli med palsternackssoppa
--
Lammracks med bönor och kål och moccasås
--
Chokladmoussetårta

Jag hörde till grupp meny nr 1 så jag fortsatte idag med min blodpalt, men gjorde även blodplättsmet och till efterrätt vaniljpudding med äppelhavre.
Blodpalten skars i skivor och stektes i varm panna just innan alla andra ingredienser blev klara.
Dethär blev en riktigt lyckad kombination, lär nog inte vara sista gången jag gör varken blodpalt eller blodplättar, tror jag.
Resterna som kom med mig hem blev väl mottagna :)

Varken paté eller terrin hann bli klara så vi åt blodplättar med havtornssirap som förrätt (tyvärr ingen bild, men blev riktigt fint) och det var helt otroligt gott :)


Som ni förstår är vi ganska mätta och belåtna de kvällar vi praktiserar i skolans kök ;)

Nu gäller det att fixa inlämningsuppgifterna!

Ingår inte enbart mat i livet, har även möjlighet att ibland låna promenadkompis - hans energi är det omöjligt att få slut på, han går hur långt som helst :)


..har även plockat lingon. Blev ivrig att se till att det finns i frysen efter våran senaste efterrätt i skolan, jättesnoffsigt med frostade lingon!

..men i sista minuten, dom börjar vara ganska blöta, så skynda på om ni blev taggade :)

"Sommarcykelgänget" hade träff på motellet i Ekenäs och vi fick jättegod mat. Tack till kocken!


En åt pepparbiff..
en hjortfilé..
en kyckling...
..och en morotssoppa.

Alla var jättenöjda, vi rekommenderar varmt!

Ha det gott, det har jag!






2 kommentarer:

  1. Ännu en gång Grattis till utmärkelsen, DEN VAR DU VÄL VÄRD ! Och tack för igår, de va så roligt att " snarvla "

    SvaraRadera