tisdag 14 juli 2015

Halvåtta hos mig - besök i Vasa (10-12.7.2015)

Vädret inte så vackert men i Vasa skiner alltid solen ;)

Halvåtta hos mig-gruppen har besökt Janica i Vasa för att äta gott!

Vi åkte upp fredag eftermiddag och hade en hel dag för shopping och picknik i Vasa. De hade Europeisk matmarknad så vi handlade läckra oliver, en god ost och en vitlöksbatong.
Sedan njöt vi av en god brunch i parken :)


Småningom blev det hemfärd till Janica för att sätta sig till bords och smaka något från Kina, något från Japan och något afrikanskt. Dethär upplägget var nu det sista hos Janica, där både länder och värdsdelar varit representerade. Man får inte ha provat rätterna tidigare utan de skall vara förstagångengrej för kocken!

Nästa gång är det min tur och då börjar vi med ny grej, då skall min trerättersmiddag innehålla följande saker:

varm mat, gula grönsaker, kokosmjölk, pasta, djupfryst, fisk, vege och exotiska fruker. Hur kombinationen görs är upp till mig själv :)

Nåväl, Janicas middag bestod av följande:

Förrätt: Kinesiska dumplings:

Dethär var väldigt gott, något jag också skall prova på, recept finns på min receptsida.

Varmrätt: Kyckling harissa (Afrika)

Kryddigt och gott!

Efterrätt: Japansk daifuku



Denhär var väl kanske mest speciell av alla...förutom daifuku fanns även sake att smaka, hmmmmm....

Innanmätet på efterrätten, bönpasta och jordgubbar var jättegott men det vita rismjölsskalet var mycket speciellt, fastna omkring i hela munnen ;)

En intressant upplevelse, som en av deltagarna uttryckte det!

Tack värdinnan och sällskapet för en supertrevlig vistelse i Vasa!

Ha det gott, det har jag!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar