torsdag 6 augusti 2015

Slottsknekten - dag tio

Efter tre dagar ledigt var jag nog redo för jobb igen!

Jobbar denna vecka
to 8-16
fre 6-14
lö 12-20
sö 12-20

Började med att förbereda för en grupp på 55 personer som var på kommande idag.
Det skall vara sallader på borden, och en köttgryta som serveras med nypotatis och friterade rödbetor.



Slutresultatet såg ut såhär (potatisen gömd under köttet), naturligtvis är det mycket finare i verkligheten än på bild...formen på rödbetan ser ju lite konstig ut på bilden dessutom ;)

Salen är färdigt dukad


Samtidigt som förberedelserna för gruppen var i full gång, gjordes en wok för de personer som just nu sysslar med förberedelser inför Faces, som är inkommande veckoslut.


..och naturligtvis hade vi även lunchgäster som bjöds på köttgryta.

Gruppens efterrätt var chokladfondant dekorerad med grädde och hallon.


Dagen tog slut kl. 17 och jag åkte hem.

Väl hemma började jag med att göra en vaniljsås och av äggvitorna maräng.
Jag har länge planerat att prova på att göra egen maräng och idag, den varmaste dagen på hela sommaren, föll just den ivern över mig.



Vau! Har läst om hur svårt det är att åstadkomma dessa små godheter, månntro jag hade nybörjartur? Krispiga helt igenom är dom också :)
Receptet jag använde finns på min receptsida!

Tidig väckning imorgon...

Ha det gott, det har jag!

2 kommentarer:

  1. Skulle nu inte du nu inte fixa maräng, fattas bara :) Här lyser solen på sköna Pantelaria, och i dag morgon var första gången det smaka med morgondopp före frukost kl 7.30.....idag blir det skärgårdsbord på Kasnäs, hör till 1 gång per sommar, och med mig har jag två av mina härligaste män H&M ( inte hennes & mauritz :) ) Jag har det också gott, nog har vi de bra Du och Jag ! Livet leker just nu , Njuter !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj nej, det finns mycket som man ännu inte kan eller har provat på, men marängen har jag nu strukit från min lista ;)
      Javisst, nog har vi det bra!

      Radera