onsdag 19 augusti 2015

Viking Mariella - andra dagen

Uppstigning 3.45 imorse....som jag redan nämnt tidigare har jag lika svårt att stiga upp 3.45 som 9.30, så det var inte större problem än vanligt.

Har varit med och fixat till frukost för både buffet och personal.

Vi har kokat havregrynsgröt, gräddat batonger, semlor osv, gjort äggröra i mängder, värmt korv och köttbullar, gräddat wienerbröd och stekt en hel massa bacon. Egentligen steks baconet i ugnen, men då bacon är förpackat i stora mängder så värms den först på stekbordet i lite vatten, så att skivorna släpper taget om varann.


Jag har faktiskt ingen aning om hur många kilo bacon jag förberett för morgondagen idag, tror jag inte äter bacon på länge....

Sedan var det stekning av maletkött, vardera stora stekbord tillika och två omgångar, tippar på att det totalt blev runt ca 30-40 kg. En del av maletköttet blev köttfärssås till personalen idag och sedan fick jag fria händer att göra vegerätten.

Vi tog en rundtur och jag blev visad var personalens gym finns, ifall man sku få för sig att nyttja det ;) och sedan till matvarulagret och titta in i alla kylar, frysar och torrlager, håhå, här fanns det mycket!

Hade en paus mitt på dagen och tog mig ut på däck i solen, så hälsningar från soligt Stockholm!


Vi har förberett för ärtsoppa till personalen imorgon, så ingen större stress...

Avslutade dagen vid 17-tiden, finsk tid.
Har i dag av misstag lärt mig att personalen går enligt finsk klocka, även fast vi är på svenskt vatten ;)

Ha det gott, det har jag!

4 kommentarer:

  1. Roligt att läsa om livet i köket på Mariella :) Vad har ni för arbetsspråk i köket?
    Skönt med lite paus på dan, du hinner väl i land en sväng t.o.m..?
    Hoppas du får prova på a la carten i nåt skede också. Är du i samma skift som kökschef Sandberg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent svar, men här är svårt att hitta tid övers för bloggas och annat...

      Somnar skönt efter varje arbetsdag, inga sömnproblem här inte ;)

      Arbetsspråket är finska, så jag vrider tungan och hjärnan alla dagar, mycket hälsosamt!

      Man har ibland chans att gå iland, men långt ifrån alla dagar, här körs nog långa arbetspass, både morgon och kväll..men så har man ju inte så mycket annat program medan man är ombord heller ;)

      Kökschef Sandberg har jag inte sett av nej...

      Ses snart!

      Radera
  2. Du har verkligen haft varierande praktikplatser, men så skall det vara som studerande, och du har nog ett verkligt äventyr i ditt liv just nu ! ( Roligt att följa dig min vän ) Lite annat ännu på vårt " vanliga " ställe. Jag har det också gott, hemma några dagar och på tisdag ut till smultronstället igen,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra! Jo, dethär är nog en annan värld minsann, kul :)

      Radera