tisdag 25 augusti 2015

Viking Mariella - sjunde dagen

Började kl. 9 idag och slutade första passet kl. 15.

Har varit med i salen idag för att ta emot det stora antalet gäster som åt lunchbuffet, specialgjord för dem.

Det handlar om drygt 300 personer och 68 olika nationaliteter...en massa professorer, som fråga tusen frågor om maten och vad den innehöll. Som jag redan skrev tidigare så är en del av dem, på grund av olika orsaker, ganska begränsade vad de får äta. Det har verkligen varit en utmaning.

Jag stod "till svars" för fyra linjer på kalla sidan och frågor typ - finns det vin i rökt lax, finns det kött i fetaosten - ja, alla tänkbara frågor skulle besvaras.

Här ett litet utdrag ur det kalla buffetbordet...


Sedan blev det två timmar vila och lunch/middag och så började mitt andra pass kl. 17.

Nu var det att förbereda för gruppen åter, som skulle äta skagensmörgås till förrätt och chokladmousse-bit med jordgubbar dekorerade med citronmeliss till efterrätt, middagen började kl. 20.30 finsk tid (på svenskt vatten).

...men samtidigt händer det ju även annat i köket....jag hann göra några skaldjurstallrikar till idag och chokladmousse och toscakaka (som hör till våra efterrätter) osv...

Här några bilder av en del av våra efterrätter..

Chokladmousse

 Osttallrik


Crème Brûlée

Sedan blev det dags för middagen...

Blev nästan gråtfärdig då jag tog upp kameran och kunde konstatera att min akku var död. Varför ska det alltid vara så då det är speciella tillfällen? Nå, jag hann ta ett foto av dukningen i fören...



Alla linjer fylldes med över 300 tallrikar och så gick vi i följe och fyllde dem med mörkt bröd, skagenröra, citronklyfta, dillkvist, rom och tills sist en dillolja som ring runt paketet. (Nu får ni fantisera denna gång igen)

...därefter fullt upp att få ut efterrätterna till över 300 personer.


Chokladmousse-kakan var fyrkantig och så hade vi klyftat jordgubbar och plockade citronmelissblad utanpå. Det var enkelt och jättevackert, men det tar otroligt lång tid det att fylla denna mängd tallrikar, inget litet projekt...

Ja, så var mitt andra pass slut vid kl. 23, och då var jag nog redo för lite sömn :)

Ha det gott, det har jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar