söndag 23 augusti 2015

Viking Mariella - femte och sjätte dagen

Nu har jag börjat mera "mänskliga" tider, ska vara på jobb kl. 9...hmmm, det finns fördelar och nackdelar med vardera ;)

Jag har nu jobbat två dagar på kalla sidan, känns bra!

Här några bilder från efterrätts- och förrättsbordet...


Gjorde bl a en quinoasallad, en matjessillterrin och några fruktfat a la ovan på bild.
Fick även göra ett skaldjursfat för två personer, det var ju en lite kul grej :)



Som bäst har vi en grupp på ca 350 personer som äter både morgonmål, lunch och middag, ombord på färjan. Största delen av dem äter varken kött eller fisk eller ost...så det är nog en stor utmaning för kalla köket. Lunchen äter de när färjan står iland, så det blir inte många pauser för personalen.

Denhär samma gruppen äter alla måltider på färjan nu i tre dagar, så det gäller att ha fantasin i skick ;) Dom är jätteduktiga i köket faktiskt!

Gårkvällen gick till stor del åt att förbereda dagens lunch för denna grupp, förutom det andra vanliga som går åt...även ikväll har vi förberett för gruppen till morgondagens lunch och middag.

Jag har förberett en svampsallad med shitaake, vitlök och balsamico och persilja, den skall serveras på salladsbädd. Vi har hackat och tärnat och blandat och smakat, allt vad man kan tänka sig och så mycket som vi bara hunnit. Har även gjort laxtartar, som serveras på små rågbitar.

Förvånansvärt stort lager det finns på båtarna, även av färska grönsaker och frukter!

...o så fick jag lov att ha en lite längre paus idag 13-16.30, då jag hade besök i Stockholm från Uppsala, så hälsningar från Medborgarplatsen och soligt varmt Stockholm!



Ha det gott, det har jag!

4 kommentarer:

  1. Roligt att du sluppit syssla med att grädda färdigt bröd och värma färdigmat...nu börjar det ju likna det du är van vid :) Ser gott ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är sant Mia, nu känns det mera rätt för mig också :)

      Radera
  2. Håller med Mia. Kiva med den utmaningen man vill ha, och hördu du börjar va proffs i storkök nu. ☺👍men kanske är det ändå små personliga kök som är drömmen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Petra, det är nog små kök jag gillar mest..där får man göra alla delar, inte bara ett ben i mängden. Men jag har varit med på carte sidan här på förräter och efterrätter nu, och där är nog också riktigt intressanta saker som görs från början till slut, trots att det är storkök.

      Radera