fredag 4 september 2015

Viking Mariella - period 2, andra dagen

Denhär gången är det en massa pappersjobb som gäller då jag är ute och seglar på havet, blir inte så mycket tid över för bloggen...men ska ändå försöka återge en del av det jag är med om :)

Blev inte så många läckra bilder idag, men har hunnit med en hel del.

Idag har vi även haft storövning på färjan, här var brand på fjärde våningen och vi hade en rökskadad gäst som skulle "väckas" upp...dethär gällde för samaritgruppen, som jag gästade denna övning.

Intressant att följa med hur dessa övningar går till..förra gången var jag ute på däck och det övades hur man tar ibruk en räddningsflotte.
Hmmmmm....undrar hur det skulle gå i verkligheten..i storm??!!

Idag har jag gjort mycket men det känns som minnet sviker mig lite vid denna sena tidpunkt :( Sitter dessutom med massvis av dokument runt omkring mig som har fått min hjärna att gå på högvarv, fjärde dagen i rad...

Nåväl, jag har idag bl a gjort en kräm av renkött, färskost och gräslök, som breds på tunnbröd och rullas ihop. Skurit dem i skivor och placerat dem på serveringskärl, därefter dekorerat dem med några lingon på varje "stubbe".

Spritsat laxröra på rågknappar och dekorerat med cocktailtomater....

..jag har gjort sparrissoppa....Topparna separeras och rötterna likaså, mellandelen skivas tunt och kokas i saltvatten, när mellandelen kokat klart mixas soppan och avsmakas. Topparna kokas skilt, alldeles kort, och placeras sedan i isbad så att de håller färg och krispighet, de används sedan som dekoration till soppan. Inget avancerat!

..och så har jag varit med och ställt igång efterrättsbordet i buffén..


Fick gå lite tidigare idag då jag har mycket pappersjobb, så att jag hinner få dem klara i tid.

Nu har vi anlänt till Mariehamn och jag känner att det är dags att vila dom små blå, arbetsdag imorgon kl. 8 åter!

Ha det gott, det har jag!

2 kommentarer:

  1. Lycka till med "pappersarbetet" Du klarar det nog, precis som du klarar allt annat som du satt din glada energi att klara !!

    SvaraRadera
  2. Tack Gun-Britt! Håll tummarna för mig :)

    SvaraRadera