tisdag 19 maj 2015

Andra dagen...


Vaknade till solsken och vackert väder, men ganska kyligt.

Startade iväg till jobbet i god tid, körde iväg och sedan tappade jag bort mig så att jag blev försenad. Voi huhuh, hur kan man?!...lilla Åland!! Det positiva är ju att man gör det bara en gång, åtminstone på samma ställe ;)

Kom till jobbet försenad och visste att vi har rusis idag – ni vet känslan :(, men vi var tre så det gick hur bra som helst...förstås för att det var väl förberett.

Vi hade alltså över 400 lunchgäster idag plus alla drop-in som kom, drop-in var igår ca 50 stycken, idag har jag ingen aning om hur många de var...
Kan konstatera att här är minst lika bra teamwork när det gäller att leverera som på min förra praktikplats. Otroligt roligt! 

Kanske dethär kunde vara ett bra sätt att lära sig teamwork på sådana arbetsplatser det inte fungerar?...en nisch för nån? Istället för att gå på föreläsningar om hur man skall göra, som sedan ändå inte fungerar i praktiken,  så kunde man hyra in sig i ett kök och så skall gruppen leverera det som efterfrågas ;)

I övrigt har förberedelsearbetet varit i stort sett samma grejer som jag gjorde igår, även lunchen bestod i stort sett av samma saker som igår.

Ett foto från köket ut mot salen, kan inte annat än beundra dethär köket!
Man blir inte ens svettig fast takten är hård, superbra temperatur och luft. Värdesätter detta många gånger under dagens lopp!....och tänker ofta på den förra restaurangen jag praktiserade på, hur fruktansvärt hett där var. Tänk om dom skulle få byta sitt kök till dethär, ens för några dagar!


  
 
Ålandspannkakan nedan. Det lär höra till att alla praktikanter kan skära upp den, så även jag :) ..ett lite annorlunda verktyg.
Smeten gjordes igår i en stor "kastrull" som syns ovan närmast på bilden, stora mängder!
Enbart idag har vi leverat ut flere hundra pannkaksportioner, med sviskonkräm och vispad grädde. Jag provsmakade och det var jättegott!

Så har vi förberett för en dryckesprovning imorgon. Dryckesprovningen består av fem olika drycker som tillverkas på Smakbyn och det är nån av servitörerna som håller provningen. Snoffsigt dukat och ser jättetrevligt ut! 
Dukningen måste jag ta bild av någon dag, så ni får se hur fint det är.

På  den första bilden nedan finns en skinkröra och på den andra bilden en äppelchutney, sedan skall det ännu tre andra "röror" på den tallrik som delas ut i samband med dryckesprovningen. Hoppas på en bild av dem imorgon :)



Har idag fått tips från en av kockarna då man skall skålla tomater, att skära ett kryss uppe på tomathuvudet innan man sätter dem i kokande vatten, sedan är det bara att skala tomaten som när man skalar banan. Dethär visste kanske en del av er, men jag har aldrig gjort det sådär enkelt för mig ;)

Idag har vi även skurat värmeskåpen och fryst in en massa grejer.
 
Imorgon bjuds det bl a på slottsstek till lunch, den läggs upp på ett speciellt sätt, hoppas jag hinner få bild av det imorgon!

Ha det gott, det har jag!

1 kommentar:

  1. Herreguud..tappade du bort dig på Åland?? Nåja, du har väl kanske inte varit helt nykter då du rört dig på landsbygden...kul att du är igång med bloggen igen :) Vi hörs :)

    SvaraRadera