måndag 11 maj 2015

..sammandrag av de sista dagarna...

Har varit ljuvligt väder och humöret på topp, 38 grader vår sista dag i Bilbao!

Det blev paus i bloggen några dagar, har varit fullt program och väldigt lite sömn, men här kommer nu ett sammandrag av dehär mysiga dagarna..

Jag nämnde om att barnen dök upp som överraskning, så ni förstår att vi har haft bråttom att försöka klämma in så mycket som möjligt på 2,5 dag.

Sökte dem från stan på lördag vid 10.30-tiden och vi tog metron ut till Portugalete, så att de vet var jag hållit hus i sex veckor ;)
Det var mulet på lördag och gänget var shoppingsugna så vi gick i det stora shoppingcentret i Portugalete.

Sedan tog vi en promenad ner till vattnet för att få en liten blick av "vårt" lilla mysiga centrum och naturligtvis bron, som ju är Portugaletes viktigaste sightseeing-objekt :)
..via en pintxos-bar...



Senare på kvällen var det metron tillbaka till stan och vi steg av i San Mamés, måste ju bara få visa hur galna de är i fotboll i denna stad (råka ju vara match idag igen).
Vore kul om vi hade samma glada folkfest hemma i Ekenäs när EIF spelar!
Man får ju inte samma mängd människor, men skulle ändå vara kul med en orsak till folkfest ;)

Åter en bild från fotbollsfest..


Vet inte om jag nämnt det tidigare men de dagar det är match, är det alltid tillåtet att dricka alkohol på en av gatorna (och den är lång!) redan från tidig eftermiddag, roligt att man kan ha undantagsregler i vissa länder ;)

Morsdag träffades vi i stan vid 10-tiden och gick mot gamla stan, den måste man se då man är i Bilbao, mysigt och fint!


Jag har ju verkligen firat en oförglömlig morsdag med barnen på besök i Bilbao, kan inte bli bättre :)
Det var ju länge sedan jag såg dem och hade inte haft några aningar om besöket.
Rörande och härligt och ännu svårt att fatta att dom dök upp!


Vi hade världens väder på söndag, hett!!!!

Strövade bara omkring utan mål i gamla stan, stannade på pintxos och någon dricka och njöt av det vackra vädret.

På eftermiddagen var det dags för barnen att åka hem..så vi gick in mot stan och sökte en matplats.
Det blev La Tagliatelle, här glömde jag fotografera pastan och pizzan men den såg inte ovanlig ut, istället var den ovanligt god! :)

Vinkade av barnen på busstationen, och de åkte iväg till flygfältet!

Vi (Janice, Nina och jag) hade bokat bord på Yandiola (restaurangen som Nina praktiserat på) kl. 20.30, så åkte hem, klädde om och tillbaka till stan för att äta middag!

Här bilder från den restaurangen och kvällen...

Vi startade på Yandiolas takterass

Sedan blev det en Papillot de hongos
Con huevo de Euskal Oiloa a baja temperatura y migas de cecina y tomillo


Cordero lechal asado
Puré fino de boniato asado a la llama y café


 

Fluído de chocolate
Cuajado en taza con helado de avellana tostada

Vinet vi drack blev vi bjudna på! Tack för det :)

 ..och allting var jättegott, men nu är klockan 13.30 följande dag och jag är fortfarande mätt!!! 

Nu har jag testat maten på båda praktikplatserna, maten är svår att jämföra, väldigt olika...
Interiören är lättare att jämföra och där var Yandiola nog flere strån vassare :)



Nu är det Åland och Smakbyn nästa!
Börjar min praktik där 18.5, så då fortsätter min blogg för den som vill hänga med!

Hälsningar från Frankfurt i väntan på att åka mot Helsingfors!

Ha det gott, det har vi!



1 kommentar: