torsdag 7 maj 2015

Trettioåttonde..

Vakna till soligt men svalt väder, 13 grader då jag gick till jobbet.

Hmmmm...få se nu, vad var det jag gjorde idag?
Jo, jag har gjort salsa verde, skalat över hundra färska räkor, det är lite besvärligare när de är färska, svårt att få tag i det mjuka skalet, putsat inre fileer...






Dehär används ikväll då jag inte är på plats, chefen har en bjudning och vi har förberett den. Det var någon alldeles speciell bjudning, men denhär "scottish english" är nu inte så lätt, frågade upp det en gång på nytt, men sen beslöt jag att jag inte skall pina dem något mer ;)
Fick en känsla av att det var ett kocksällskap som var på antågande?!

Aperitiven jag lovade bild på igår, serveras ikväll då jag inte är på jobb, så den bilden uteblev :(
Det var synd, jag hade själv gärna sett hur de dekorerade den..

Sedan har vi ju haft lite kul på jobbet idag, ni vet, alla jobb måste ha en lite svart humor för att lätta på stämningen ;)
Teamet är ungt och ideerna sprudlar här...



Idag hade en av humrarna varit elak och bitit ihjäl en kompis, han som ligger längre bak på bilden är död :(

Denhär närmare kameran är mördaren och som straff hamna han göra saker, bl a äta youghurt.

Ni ser, han håller i skeden själv med klon och har youghurtburken framför sig, vilket grepp han hade, man kunde lyfta hela hummern genom att hålla i skeden utan han släppte greppet, och han är verkligen stor!!
Här är youghurtburken ännu oöppnad....men sedan hade han även youghurt på skeden, tyvärr tog batteriet slut i min telefon så det blev ingen bild på det :(

Vi fick ett gott skratt, innan allvaret tog vid...och hummern åkte in i ugnen!

Idag vågade jag ta mig en titt på hur det ser ut då han tuppar av, skulle inte vilja byta plats kan jag säga..

Sedan blev det wagyu, pilgrimsmusslor och hake åter, bara gamla saker alltså och så var dagen plötsligt slut för mig!

När jag kom ut var det en helt annan värld än då jag gick in på jobbet imorse, det var varmt och skönt, 33 grader, inga vindar så Bilbao visade sig från sin vackraste sida!



Det hade alltså ändrat 20 grader på sex timmar, helt otroligt skönt!

Nu en dag kvar på jobbet och imorgon är det min tur att stå för starter före lunch, det skall bli gravad lax på olika underlag :)  på reissumies, surskorpa och på potatis tillsammans med riktig gravlaxsås som består av ingredienser hemifrån, dethär skall bjudas tillsammans med kall snaps.
Därefter äter vi vår huvudrätt och sedan skall det bli efterrätt med Fazers blå och en salmiakki-shot!
...får se hur våra maträtter kommer se ut efter det imorgon?! ;)

Tack mor och far för att ni levererade önskelistan :)

Ha det gott, det har vi!

8 kommentarer:

  1. Ditt lunchförslag låter helt superbra! Få se vad dom gillar gravlaxen med våra tillbehör..tänk om det skulle få bli en rätt som dom plockar in på menyn ibland...salmiakkishot blir nog populär i ditt gäng ska du få se. ;)
    Ses snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lunchen gick hem...men salmiakkin var det delade åsikter om ;)
      Men skulle hela gänget ha varit på plats så tror jag nog att alla de yngre hade fallit för salmiakkin ;)
      Jepp, vi ses!

      Radera
  2. Understöder Mia!Det kommer att bli en favorit som vi blir serverade när
    vi far svepande förbi med cykel nån gång.Trevlig hemresa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det! :)
      Tack, inte länge kvar nu....

      Radera
  3. Oj,oj hur tiden gått snabbt, när kommer ni hem ? Vi måste ju hinna med en lunch innan du far på nästa " jobb" :) men det blir väl bråttom att hinna träffa alla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer hem natten mellan måndag och tisdag.
      Jodå, nog ska vi hinna på lunch :)
      Vi hörs när jag är hemma!

      Radera
  4. Spänd att höra kockarnas respons av din bjudning.... Utmärkt kombination o val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra om du gillar kombinationen, slutresultatet blev gott ;)
      Ses snart!

      Radera