onsdag 6 maj 2015

Trettiosjunde..

Vakna till svalt väder, konstigt mörka moln, nästan svarta...men blev helt hyfsad temperatur och uppehåll, trots utlovat regn!

Åkte iväg till jobb, och glatt överraskad hade jag min vikarierande handledare idag! Har förberett gröna vitlökar, satt mängder av såser på påsar, delat champinjoner och kokat tillsammans med lök och vitt vin och satt i påsar, varit med och gjort en typ av gratäng med skivad potatis och bacon.
Allt som förberedelser för kommande kunder...

Sedan har jag gjort en ansjoviskräm, som skall vara som aperitiv imorgon åt ett gäng på 25 personer. De har beställt två aperitiver, en liten laxsallad och ansjoviskrämen. Oj, ni kan inte tro hur gott det var! Jag har ju inga problem att smaka på vad som helst men tänkte innan smakprovet att dethär kan ju inte vara någon höjdare, men oj vad fel jag hade!

Denhär rätten skall nog även höra till den omtalade middagen hemma ;)

Innehållet var, lök i mängder, ansjovis, grädde och torkat vitt bröd, allting körs i i mixer och så är det klart!

Imorgon när den serveras skall jag ta ett foto så ni får se hur den ser ut då den är dekorerad och serveringsklar!

Idag (dagstid) har vi inte haft många kunder, bara runt 15 personer, så det har varit en lugn dag.
Jag har gjort wagyu-portioner och pilgrimsmussel-portioner, av dem finns det bilder från tidigare, så det kommer ingen ny idag.

Efter jobbet strövade jag omkring i stan bara dit näsan pekade, Bilbao är så pass litet att man inte kan tappa bort sig...


Råkade förbi en park som jag inte tidigare gått i, denhär staden är faktiskt välutrustad vad gäller parker! Mysigt, grönt och fint!

Fotbollen är, som jag redan nämnt, stor i Baskien och här råkade jag
få Baskien, Athletico Bilbao och en bask på samma bild.
Vilken lyckträff!




Gick in i butiker som såg trevliga ut längs vägen, men shoppade ingenting...

Blev en vino blanco i solskenet till dragspelsmusik, det var för övrigt samma "gubbe" som spela när mor och far var här och vi satt i gamla stan! Han är rätt gammal och man ser hur mycket han njuter av sitt "jobb", skulle fotografera honom men såklart dog min telefon :(
Nå, kanske jag hinner se skymten av honom ännu?


Sökte mig till El Corte Inglés, motsvarighet till Stockmann hemma.
Inhandlade några delikatess-grejer hem, hoppas dom är bra!
..men det får väl matgästerna avgöra ;)

Nu är det två arbetsdagar kvar, jag har lärt mig massor. Tror att jag ännu inte riktigt förstått hur mycket?! Dethär har ju alltså varit min allra första arbetspraktik i ett kök så jag har startat från noll, förutom då våra närvarotillfällen i skolan...men där har vi ju inte 70-100 gäster varje gång ;)

Jag gillar ju faktiskt dethär, vad ni än tänker och tror...och jag har nog ännu inte blivit skrämd, fastän jag jobbar på en hektisk restaurang med mycket temperament ;)
Siktet har ju inte varit så högt som att jobba på en michelinare, men va sjutton?!... vem vet vad man sysslar med i framtiden ;)


Ser fram emot min nästa praktiktid som är på Åland, då får jag bra jämförelsematerial gällande kök, tror jag :)

Ha det gott, det har vi!


8 kommentarer:

  1. Hej Hopp och välkommen hem skall du vara:) Kiva att få lenkki kaveri snart igen! Vi har åtminstone något att tala om ....;) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, blir nog kiva att komma hem igen, fast jag nog inte haft någon nöd här, förutom att jag saknat er alla.
      Jo, jag saknar nog också dom långa sköna länkarna, och brist på tala brukar vi ju nog int ha, men nu finns det lager för en månad ;)
      Vi måst ta en direkt när jag kommer..kramizar!

      Radera
  2. Vilken härlig dag vi har haft idag.
    Du har hela våren framför dig när du kommer hem.
    Vi ses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter perfekt!
      Sku va skönt om man man får fortsätta i värme nu när man blivit "vaner" ;)
      Här har också varit en härlig dag idag, hett utan att vara tungt i luften!
      Ses snart!

      Radera
  3. Varmt Välkommen hem! Blir en utmaning för dej att hinna med allt o alla innan du styr vidare. Men då är du närmare så kanske man hinner göra ett besök på nästa ort..
    Ses snart! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det skall nog gå vägen att hinna träffa alla, jag är full av energi..
      ..och jag ser fram emot ditt besök på nästa ort! :)
      Vi ses nästa vecka!

      Radera
  4. Det har varit så roligt att läsa om allt spännande du har fått vara med om. Var nu snäll och fortsätt blogga från nästa praktik, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att du tycker det!
      Javisst kommer jag att fortsätta under nästa praktiktid, den börjar 18.5 :)
      Det känns spännande med praktik på Åland och att dessutom nu ha en kökserfarenhet att jämföra med, det skall bli riktigt kul!

      Radera