måndag 25 maj 2015

Sjätte, sjunde och åttonde dagen...

Varit supervackert väder i Uppsala, hela veckoslutet!

Måste få visa er några bilder från Uppsala, det var mitt första besök i staden och det var en väldigt positiv upplevelse, en jättemysig stad!

Vi har hunnit med en hel del utan att ha några planer på förhand och därför ingen som helst stress.
Det var sambakarneval i stan, gratiskonsert i botaniska trädgården och trädgårdsdag i Linné trädgården, besökte även Linné museet, ett besök i saluhallen, hade picknik mm, ja det blev en hel del både kultur, natur och mat.



Inhandlade en ingefäramarmelad och ett smaksatt salt. Det skall bli spännande att prova när jag kommer hem :) ...ingefäramarmeladen smygsmakade vi på faktiskt....mums!


Vi åt middag på restaurant Basilico, en restaurang som satsar på det italienska köket...jag åt lamm och det var jättegott! Upplägget på tallriken kanske jag hade gjort lite annorlunda men det var absolut inget fel på smaken!
Kan varmt rekommendera denhär restaurangen om ni någon gång besöker Uppsala och vill äta gott till ett humant pris!






...och vännen åt entrecote...oxå den var god!





Testade även ett nytt öl - Lucky - blev nog inte någon favorit för min del, väldigt ljust och fattigt i smaken....tilläggas bör kanske att jag egentligen inte alls är öldrickare, och dricker jag öl så är det oftast ett mörkt sådant!


Vaknade åttonde dagen, betyder arbetsdag. Gick iväg till Uppsala resecentrum för att ta bussen till Grisslehamn och sedan färjan till Åland.
Denhär veckan skall jag jobba i a la carte-gruppen så började kl. 15.

Några rätter från dagens a la carte!

Krispig sommarsallad med friterad getost, honung och frön




Abborre med kräftemulsion & smörsås samt sommarens primörer



Lamm på två sätt med sky & gräddig timjansås samt rotsaker





Fisk- och skaldjurstartar med blomkålscreme

Här hittar du Smakbyns kvällsmeny i sin helhet, hoppas jag hinner fotografera många flere portioner!

Vi har en dryckesprovning imorgon förmiddag på 114 personer så jag har föreberett till den under kvällens lopp. Sedan städning av köket och därefter hem och sova!

Ny dag imorgon :)

Ha det gott, det har jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar