lördag 2 maj 2015

Trettioandra...

...glömde ju önska alla glada vappen och trevlig första maj igår, så är det när man är inne i sin egen värld..men nu har jag gjort det!

Vakna plötsligt av riktiga stormbyar som höll mig vaken resten av natten :(
Mot morgonsidan lugnade det sig, men har kommit regnskurar längs hela dagen. Värmen har det inte varit något fel på, den har hållit sig över 20 hela tiden :)

Iväg till jobb och hoppsan, ingen annan var där! Man hade tydligen kommit överens kvällen före att börja en halvtimme senare, men glömt bort praktikanten ;)
Synd, för jag var så fruktansvärt trött efter min sömnlösa natt att jag hade behövt varje minut extra att vila...håller på bli gam.....?? Ne då!

Bara att hugga i då chefen kom, potatisskalarn i handen och därefter blev det vakuumförpackning av mängder av kött, både gris- och lammtärningar.
Vi har förberett för fullbokad dag, även imorgon!

Idag fanns inga andra praktikanter på jobb förutom finlandese...de spanska praktikanterna jobbar sällan veckoslut och just aldrig dubbla skift, på skolans begäran har jag förstått.

Nå, bra för mig för då får jag ju delta mera när den andra praktikanten är borta från min grupp :)
(finns alltid två praktikanter på en anställd, måtte vara tungt för de som jobbar heltid, kan bara tänka mig, och att sedan ha en som inte kan baskiska och de själva inte är så intresserade att prata engelska, så måste det vara riktigt jobbigt..).

Nå, tillbaka till matlagning, under förmiddagen panerade jag, förutom ovanstående sysslor, även 102 biffar till eftermiddagens ena bord, slutresultatet av rätten såg ut såhär (blev på fel led, men natten är långt gången så den får vara så nu) :



Röd salsasås med biffar och samma sås som används till duvungarna (köttet som jag smakade igår och som jag trott var fladdermus ;) ) tur att det inte var det! Ni märker, det är inte lätt då språken inte stämmer överens och för duvungar hittade dom inget läte och kunde inte heller förmedla via kroppsspråk, det kan jag ju nog förstå i och för sig ;)..nu då jag vet vad det var för något..

Efter lunch var det tallriksuppsättningar på löpande band...som alltid, fast lite andra typer av rätter då det var första maj, bl a en hel tallrik med friterade grejer, hann aldrig få bild av den då det är en fruktansvärd fart när tallrikarna skall ut på bordet.

När första skiftet var undan gick jag genom parken mot stan, hittade ett fint träd i parken och blev helt fascinerad, dethär är för er trädgårdsälskare som jag vet att läser min blogg :) såg på bladverket att det måste vara en kastanj men den har alltså ljusröd blomning, otroligt vackert och fint träd just nu!




Sedan träffades vi med Nina och satt på ett cafe och fördrev tiden tills nästa skifte, vi hade förväntat oss mera liv på stan under första maj, men det var det nog inte, förutom en demonstration som Nina hade sett och som jag bara hörde på avstånd.

Då jag kom tillbaka till andra skiftet hade jag en ny handledare och oj vilken kväll jag haft! Jag har fått förklarat för mig massor och fått göra jättemånga portioner!

Det är inte så lätt att jobba som praktikant då restaurangen hela tiden är fullsatt och takten är hård, dom lever själv i sådan stress att jag tror dom inte märker den...vissa gånger är det helt i onödan, men man blir i ett ekorrhjul som snurrar, jag vet, har ju varit i arbetslivet en tid... ;)

Nå, gjorde många tallriksupplägg och vissa saker på tallrikarna har jag nu gjort från början till slut, sedan jag bytte grupp på tisdag, det känns bra! 

Killen jag jobbade med ikväll orkar engagera sig, han har en pedagogisk sida, helt klart!

Har gjort följande tallrikar ikväll:

Oxsvans, den har jag för övrigt nu gjort från början till slut, så vet att den även innehåller mängder av lök och champinjoner, förutom köttet (som ser ut som soppkött). Dethär ska jag prova med soppkött, när jag kommer hem...haha, akta er bara ni som får middagsinbjudan ;)

Wagyu, det är en typ av japanskt biffkött och är mycket mört och gott!


Här är av de bitar jag förpackat idag, griskött i kvadrater, äppel- och ingefärasås och morotssås...

Kokat musslorna i salsa verde sedan är det potatismos i botten och hakan av "hake" (fisk) längst upp, sedan salsa verde-sås runt portionen.

Nåja, de va denhär dagen, här finns säkert tårta på tårta av vissa saker men så blir det när man är trött :)
Nu lite vila så man orkar med morgondagens dubbla skift....

Ha det gott, det har vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar