lördag 9 maj 2015

Trettionionde..

Vakna till soligt Bilbao, varmt och skönt, just sådär som det skall vara :)

Har skalat massor av räkor, panerat oxsvansar och sen har jag ju gjort lunchen jag skrev om igår.
Vet ni vad, den blev en höjdare!
Dom tyckte jättebra om våran gravlaxsås t o m satte en del av dem såsen på köttgrytan som vi åt efteråt, hahha!
Citronpeppar har dom aldrig smakat, jätteförtjusta var dom...nu blev det ju ingen bild tagen av mina egna grejs alls, förstår inte hur jag kunde glömma?! Men, vi har alltid så tajt med tid då vi äter lunch och så var jag ju lite stressad över hur dom skulle ta emot det.

Nåja, ni får låta fantasin fungera, det var alltså reissumies med gravad lax och penslad gravlaxsås, surskorpa med gravad lax och citronpeppar, med lite grönt "gräs" på vardera bröden, sedan gjorde  jag i små skålar, gravlaxsås på botten, med en potatis och gravad lax på cocktailpinne :)

Informerade om att finlandssvenskarna är minoritet i Finland såsom också baskerna är i Spanien...och att vi har olika kulturer såsom de även har här.

Vet inte om dom förstod allt jag berättade men jag hoppas att något smått for fram :)

Sen öppnade då restaurangen efter lunch och det var bara att börja hugga i..pilgrimsmusslor och hake-portioner, räkportioner, lasagneportioner osv...
Några nya grejer har jag hunnit med ännu idag :)

 Ovan lasagne-portionen..

 ..och räkorna...

Helt plötsligt sa det hej i köket, och jag reagera inte eftersom jag inte har besök på Aizian då jag inte känner nån...och det är aningen stress i köket, tajmingen ni vet...

Plötsligt står där bekanta till mig, mitt i villervallan, mina barn och en flickvän!!!

Janica, Robin och Jenny, häh!!!???? Hur är detta möjligt???!!!
Jag blev chockad, överraskad, överrumplad, ja allt som tänkas kan gick genom kroppen. Tårarna rann och gänget i köket hade ju liiiite roligt ;)

Servitörerna hade inte tillåtit dem gå in i köket med första försöket, utan de fick vänta tills värsta rusningen var över :)

Vilka överraskningar man får, det är såååå roligt, ni anar inte!
Överraskningar är det bästa jag vet :D

Nåväl, dom gick ut i parken och väntade tills jag slutade mitt första skifte, sedan träffades vi och satt i solen och njöt och fira Robins födelsedag - som ni ser!
Många grattisar till dig Robin :)


Sedan blev det kvällsskifte för mig, mitt allra sista på Aizian :(

Det var Josemi (chefen), Arkaitz och Julien på jobb ikväll, först kände jag att oj nej, nog hade jag kunnat vara ledig ikväll, nu när barnen är på besök och allt...men hupsis, oj va mycke jag gjort ikväll, det har varit full fart och kvällen gick i snabba ryck!

Vi avslutade jobbet med en salmiakki-shot, som gick väl hem hos den ena och den andra, men inte hos den tredje ;)

Sedan var det slut på detta äventyr, kvarstod "pusskalas" och så fick jag en present!
Denhär boken har även min chef på Aizian varit med och gjort, Josemi Olazabalaga :)



Måst nog säga, att nog har jag haft ett härligt gäng att jobba med och visst sjutton kommer jag att sakna dem alla!
Konstigt, att man alltid ska sakna någon?..hur man än vrider och vänder på sig..

Ha det gott, det har vi!

3 kommentarer:

  1. Du fick världens Morsdagspresent !

    SvaraRadera
  2. Vilken överraskning... Härliga ungdomar :). Hälsa och njut av en oförglömlig morsdag!

    SvaraRadera
  3. Joooo, oj va härligt! Vi har njutit :)

    SvaraRadera