söndag 3 maj 2015

Trettiotredje..

Vaknade till blåsigt varmt väder, 23,5 grader varmt redan 10-tiden imorse. När vi hade paus mellan skiftena var det 27 och när jag gick hem efter kvällsskiftet kl. 00 så var det ännu 27, ganska kvalmigt men egentilgen riktigt skönt!

Har haft en superbra dag med min vikarierande handledare, han är jättebra!
Vi har haft fullbokat men han har inte visat mycket nervositet, och jag vet ju att det är jobbigt att ha en praktikant med sig.
Det har varit bara han och jag på varma sidan med fullbokad sal idag på dagen, och gästerna har dessutom ätit olika menyer...

Var tvungen att ta en bild av våra såskastruller på varma sidan, dom känns på nåt sätt väldigt många?! Tyvärr är jag ju på min första praktikplats så har ingen erfarenhet av det...
På så gott som varje rätt sätter vi minst två olika såser, ibland tre.

Jag kan ärligt medge att dethär kommer jag nog inte att lära mig i all hast, blir nog tvungen att fråga ofta, så det inte blir fel... Det står nämligen inte vad såserna heter eller till vilken rätt de hör, förutom två av dem, resten skall man veta och det är inte så lätt då man inte smakat alla rätterna som finns ;)

Min handledare förberedde mig imorse på att dagen blir tuff, men killen hade ju varit fiffig nog att lära ut de rätter igårkväll, som vi serverade av i mängder idag och på så sätt kunde jag jobba självständigt. Lite problem är det då servitörerna kommer in och begär nästa rätt i menyn, då blir dom nog tvungna att översätta till "scottish english" (dom kallar själv sin engelska så) åt mig så jag förstår att agera...åtminstone vissa av rätterna...

Hade just lärt mig en stor del av detta på förrätts- och efterrättssidan, men nu är det nya rätter att ta itu med!

Under dagsskiftet fick jag ansvara för alla pilgrimsmusslor och ”haken”-portioner själv, de som jag skrev om igår, och det var inte några enstaka, gästerna var måååååånga..
Det kändes riktigt bra och portionerna såg t o m skapliga ut då servitörerna tog hand om dem :)

..så blev det paus i arbetet några timmar till nästa skifte. Vi beslöt att stanna i stan med Nina, slöade i Moyua en timme. Medan vi satt där ordnades där en demonstration av något slag, vi gav upp och gick vidare...

Vi gick till en pintxos-gata i Bilbao som vi blivit rekommenderad att gå till, även stället vi besökte har vi blivit rekommenderade!

Det är värt att göra ett besök här om man är i Bilbao. Det går ju inte direkt att jämföra med pintxos-barerna i gamla stan, men ändå helt bra!

...och gott var det!




Sedan har jag under kvällsskiftet fått lära in några nya portioner ....en av dem ser ut såhär:
Består av penslad pesto på botten och sedan till höger sitakesvamp blandat med lök. Till vänster en grej som är ny för mig, dom hade kurs för en av de nya servitörerna och hon klara inte uttalet fast hon är spanjor, så blir svårt att stava för mig ;) salzifios eller nåt i den stilen..(z uttalas med läspljud). I mitten finns kött av gris och en sås som heter "något" jag inte vet.
Nå, upplägget har jag lärt in ikväll så att det sitter! :)
Det är inte alltid så lätt att hinna fotografera innan servitörerna rusar iväg med rätterna, så det får nu blir denna bild som ny idag! :)
Gjorde även en lammrätt, både tillredning och upplägg...som nu inte blev på bild...men jag kanske hinner få den ännu en dag!
Nu blir det två dagar ledigt och det ser jag verkligen fram emot, har firat både Valborg och 1 maj i arbetets tecken, kanske jag borde fixa två flugor i en smäll imorgon?! ;)
Ha det gott, det har vi!

8 kommentarer:

  1. undrar när du hinner vila ut,ha det skönt och vila upp dig nu när du är ledig
    du vet mammor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå mamma, nu har jag haft en skön ledig dag och jag var nog i behov av den! Nu bara ti-fre kvar att jobba (både skönt och vemodigt det också) och så är det slut på denhär sagan, för denhär gången :)
      Ska nog va skoj att komma hemåt en sväng snart!..men helt klart kommer jag att någongång återvända till Bilbao, fin stad och jättetrevliga människor, kan varmt rekommenderas!

      Radera
  2. Instämmer med mor Rita. Blir nästan andfådd att läsa som takten är tuff... Jätte fina portioner/uppsättningar du gör. Njut av dina lediga dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är sant Gerd! Kan ärligt medge att manjana-ryktet i Spanien inte stämmer in i detta yrke, i alla fall inte i norra Spanien. Dom har minsann eld där bak och ibland även fram, i form av temperament ;)
      Kockyrket är tufft men mycket respekterat!

      Hittade en sådanhär artikel innan jag kom hit...http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20120424/hemligheten-bakom-det-baskiska-matundret Läs den!Den handlar till stora delar om San Sebastian men det ligger bara en timme härifrån, jag tycker man får en bra bild om baskernas matkultur där :) t o m slutna herrklubbar i matens tecken ;)

      Radera
  3. Jäklar vilka maträtter du fixat till! Jag är djupt imponerad! Hoppas få höra till de utvaldas skara då det vankas baskiska delikatesser på hemmaplan :) i gengäld kan jag bjuda på lite grekiskt...råvaror inhandlade;) Sköna lediga dagar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia! Jag är verkligt förvånad över att de verkligen låter praktikanterna ta så mycket ansvar som de gör? Blir intressant att jämföra med nästa praktiktid, hur där går till :)
      Åtminstone börjar man känna sig mera varm i kockkläderna!

      Javisst skall vi ordna till en baskisk kväll och kanske vi kan kombinera den med den grekiska ;)

      Ses snart!

      Radera
  4. Jag var in och läste om det baskiska matundret,intressant ,fast det där med
    pintxos var nog inget för din far.Har dom ingen riktig mat här var hans utsago då vi besökte pintxos bar i gamla stan,Dom var ju så goda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smak och tycke kan va så olika ;)
      Jag har nu hunnit smaka en hel del av dem, och håller nog med att visst väljer man ibland fel och får sådana som man absolut inte kan förstå att någon kan tycka om, men oj va många goda det också finns!

      Radera