måndag 18 maj 2015

Första dagen, Smakbyn och Åland!


Iväg till Åland för en månad!


Usch vad tiden går fort, tänk att 18.5 redan är här?!

Vaknade till soligt och fint Åland, och soligt har det varit hela dagen...men kallt i vinden.

Åkte iväg till min praktikplats - Smakbyn - hittade in i byggnaden efter en stunds letande och klättrade upp till kontoret för att fråga vad och hur jag skall starta min dag.
Blev introducerad till omklädningsrum, personalrum osv..sedan kockkläderna på och kavla upp ärmarna.

Denhär veckan skall jag jobba alla vardagar från kl. 9, och skall få luncherfarenhet.
Lunchen serveras mellan 11-15 och därefter tar a la carte vid från kl. 15, finns alltså inget avbrott mellan dessa, så här har vi ingen siesta ;)

Här några parenteser:

----

Det första jag konstaterade i köket var hur luftigt, rymligt och fint det var. 
Skoj att vara nära kunderna, och vilka utrymmen att röra sig på i köket, vau!!
..och en annan sak - att jag kan prata med mina kolleger - det känns nog också vau, måste jag säga!

----

Pang!...o så började jobbet. Fick i uppgift att ordna salladen till lunch, den serveras i små skålar per person. Därefter se till att salladsingredienserna är påfyllda så att det går snabbt att fixa ihop nya om det blir många kunder.

Det har inte varit någon riktigt hektisk dag idag och det var ju tur för imorgon har vi 400 lunchgäster - flere busslaster.
Blir spännande att se hur morgondagen kommer att förlöpa för en "andradags-praktikant"! 

Så har jag även lagt upp några lunchtallrikar idag..

Lasagne



Fiskbiffar, som det inte blev någon bild av...

Grönsaksbiffar



Fanns även jordärtskockssoppa på lunchmenyn, men den tog slut i ett tidigt skede och därefter övergick vi till blomkålssoppa.

Var även med och gjorde jägarsmörgåsar efter att a la carten hade startat...

Känner att jag har lite svårt att hoppa från den typ av restaurang jag jobbade på tidigare till att göra lunchtallrikar, jag står och petar hur länge som helst på domhär stackars gröna kvistarna.
Det gäller att kunna anpassa sig till olika saker...men det kommer säkert småningom... :)

Sedan har jag bitat potatisar i mängder, det är flere hundra som äter soppa imorgon, jag har även skalat morötter och bitat dem för dubbla antalet jag nämnde ovan. Nåja, nu har jag potatisbitarna och morotsbitarna i färskt minne. 
Jag har även blivit instruerad av Micke, ett mycket bekvämt sätt att skala morötter - hahha - det är så dags! ;)

Nu har jag installerat mig i mitt boende och det känns helt okej :)

Blev även en visit till Mariehamn ikväll...
Livet är bra konstigt, för inte så länge sedan var jag här och tog farväl av staden och mina fina PW-rundor, då min vän flyttade bort härifrån...och plötsligt så är jag här igen, ibland överraskar man sig själv :)
Tur är väl det?!

Ha det gott, det har jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar