lördag 18 april 2015

Adertonde dagen..


Vaknade till mulen morgon som övergick i regn då vi gick till metron, ca 16 grader.

Jag bara håller tummarna nu att vädret är vackert när mor och far är på besök, att det annars regnar stör mig inte mycket då jag nu har två långa dagar på jobb :)

Började med rutinerna imorse och sedan blev det en ny förrätt (för mig), jättetunna brödskivor (lika tunna som skivat pålägg), på dem strödde vi rökt salt och rullade in paté av anklever.

Sedan stektes bitarna och placerades såhär:




Denhär rätten måste man förhandsbeställa.

En av kockarna har praktiserat på en asiatisk restaurang så han bjöd oss på sushi till lunch idag, det var jättegott. ¼ av min gravade lax användes till sushin, här ett bildcollage på det!







Bordet är dukat för lunch!



Efter våran lunch öppnar restaurangen o vi är beredda att fixa förrätter, varmrätter, efterrätter och förhandsbeställda överraskningar samt överraskningsrätter för dagen :)

Här är en av överraskningarna för gästerna idag!




Jag hann även med några förrätter förutom anklevern..




Ostron med rödbeta, placeras innanför rödbetsringen på tallriken bredvid och sedan görs lufbubblor av vätskan som kommer från ostronen, de placeras sedan utanpå ostronet, ja, så är den rätten klar!

Hem en sväng och vila sig lite, fast jag egentligen nog inte alls är trött, det är ju så jäkla spännande!

Tillbaka till jobb kl. 20 och jag visste att det blir en tuff kväll för vi hade en beställning på 31 personer framför oss. Vi har förberett för detta i flere dagar och ingenting få gå snett, jag går i hård skola!

Den första jag mötte på jobbet var han här:

Som ni ser är hans kropp blå, de förklarade att de som är blåa är av bättre kvalitet och är därför dyrare än de som har en röd färg..alltså då inte kokta utan mera röd medan de är levande ;)

Sedan var det bara att kavla upp ärmarna!
Formar fylldes i bottnet med mosad potatis, utanpå det placerades bönor (som jag hade bild av för någon dag sedan) som stektes i olivolja och vitlök och blandades med hummerkött, utanpå det placerades en halv hummerstjärt på varje portion.
Här ett bildkollage!





Vi hade inte bara dessa 31 på besök utan även andra gäster, så jag hamna på annat jobb och hann aldrig ta ett fotografi på rätten när den var klar, harmar fruktansvärt! Här har man rensat/skalat hummer och fixat bönor i mängder, placerat hit och dit, fyllt format och så fick man inte ens en bild av slutresultatet :(
Det var ju så fräscht och fint!

En beskrivning för din fantasi ;)
När man tog bort formarna så placeras köttet från en klo på varje potion (det var viktigt då man skala/rensade klorna att köttet var helt, tur så har man ätit kräftor i sina dagar...övning ger färdighet ;) ) och sedan en blandning av krossad tomat och krossad hasselnöt i samma mix, som klick bredvid och utanpå det fräsch och fluffig sallad, oh lala!
Ni får nu använda er fantasi då det inte finns någon bild ;)

Sedan var det en av varmrätterna...

En större räka på lökbädd, det var helt otroligt gott! 
På tallriken placerades även haken av hake (syns på nedre bilden till höger om räkan). Jag har inte bild av slutresultatet på den men lite av arbetsgången finns det. 
Det var ett suveränt teamarbete, vi var många händer som ni ser!




Sedan var det efterrätten, det är samma efterrätt som hör till tastingmenyn. Till allra först sätts en rand apelsinsylt och en rand chokladkräm på tallriken, sedan består resten av en brownies (som jag lagade tidigare i veckan) med en glassboll utanpå (den saknas på bilden), karamelliserat bröd som ni sett bild av tidigare, sedan en lite skål med toffee i bottnet och en glassboll utanpå, sedan spritsad grädde och även en klick cheesemousse med ”sparkling” chokladsmulor.

Här slutresultatet av det ikväll!



Plötsligt var klockan 23.45 och jag fick traska hemåt, metron går alltid vid 00-tiden, om man inte hinner med den får man vänta till 00.30 och då är man inte hemma förrän vid 01.15, sen upp igen och på jobb till 10.30-16.30 och 20.00-00.00. Dom är omtänksamma på Aizian och tycker nog att jag bor alldeles för långt utanför stan...så dom brukar ropa till att det är dags att gå hem nu Djanett ;)

Tufft liv, men kul!

Imorgon anländer mor och far så det blir inte att åka hem mellan arbetsturerna utan skall gå till hotellet och ta emot dem, ska bli kul med några lediga dagar tillsammans, vi har inte setts på sex veckor så finns mycket att skvallra om :)
Vi har dessutom beställt bord på Aizian på tisdagkväll och de har lovat fixa oss en specialmeny, så vi har många trevliga dagar och kvällar att se fram emot.

Nu ska jag bara vänta att min "sambo" kommer hem från sitt arbetspass och sedan tror jag att huvudet behöver vila på dynan en stund, annars blir det svårt att stiga upp till nästa arbetspass... :)

Ha det gott, det har vi!

2 kommentarer:

  1. ja vi är på väg trots allt,det har varit hit och dit
    med hälsan för oss båda den här veckan men
    tror nog att det går bra .Känns som om vi skall ut på en spännande resa,vi syns ikväll Tette!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig resa till er! Det blir nog superbra med en "lokal guide" som tar hand om er. Kul att ni ska äta på Aizian. Ha det bra :)

      Radera