tisdag 14 april 2015

Femtonde dagen...


Idag har det varit mycket hett, både utomhus och i köket....

Jobbat på förrätts- och efterrättssidan även idag, började med att göra smet till pistachesufflé och fyllde formarna färdigt för kvällen. Gjorde sesamflarn som bjuds till kaffet, på bilden, innan de varit i ugnen...



Sedan har jag hjälpt Julian med att skala stora gröna bönor, som sedan förvälldes och sedan ännu skalades per böna efter att de förvällts, dethär är ett test till en ny förrätt, ska bli spännande att se hur det artar sig. Han är ledig imorgon men arbetet forsätter i övermorgon och eventuellt blir det provsmak på torsdag eller fredag.

Sedan gjorde jag några förrätter, med stekt rödbeta och ostron som toppas med skum av ostronvätskan.

Gravad lax har jag också gjort idag på nytt, denna gång med dill. Ska be mina föräldrar ta med reissumies, surskorpor och senap när de kommer. Sedan ska jag bjuda kockarna på gravad lax med vår gravlaxsås till. 
Tillbehören skall vara både reissumies, surskorpor och kokt potatis så man får prova olika alternativ :)

Ja, sen var dagen slut och jag åkte hem, det var superskönt nere under jorden så skulle gärna ha väntat längre på metron, för att få svalka mig ordentligt ;)

Väl hemma blev det lite ätbart och sedan, innan mörknet, tog Nina och jag en PW runt Portugalete.

Det var den dagen, och tänk att vi nu varit här över två veckor, tiden går jättefort när man har roligt :)

Ha det gott, det har vi!

2 kommentarer:

  1. Hej Jeanette,
    Jag avundas dig den där fina strandpromenaden från i måndags - men inte ditt arbetstempo! Låter galet, men du har säkert roligt :) Månne du drömmer om mat också? Bilbao ser så STÄDAT ut! Fina planteringar och parker & allt möjligt som ofta saknas i Finland... Ja-a, du får passa på och njuta till 200 %. Ha det fortsatt gott! Hälsningar, Gitta & Rocka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitta och Rocka!

      Jo, strandpromenaden är nog verkligen något att avundas, dom är dessutom jättelånga och många :)

      Arbetstempot ja, det går nog bra då man tycker om det man gör och så kommer det så mycket nyheter så man inte hinner kolla klockan.

      Jag håller med dig, det är verkligen städat, speciellt här ute i Portugalete som vi bor, även inne i stan...men sen har vi nog också sett andra sidor, som varit mindre trevliga ;) Men så är det ju överallt.
      Här finns nog massor för trädgårdsintresserade och naturen har ändrat massor på dehär två veckorna, här är otroligt grönt för att vara Spanien, antagligen för att Atlanten ligger utanför och gör att vädret är lite mera fuktigt här än mot t ex Medelhavet? Ni borde beställa biljetter och komma och hälsa på :)

      Hälsa med och ha det gott ni också!

      Radera