torsdag 23 april 2015

Tjugofjärde..


Vaknade till mulet och mycket svalt väder imorse...vi som hade väntat oss sol idag :(

Åkte iväg till jobb och började med en blåmögelostpaj, sedan gjorde jag en cheesecream som används till att spritsa en av efterrätterna, den har jag inte gjort tidigare..



Förberedde även anklever som rullas in i tunnskivat ljust bröd med rökt salt på...för 18 personer, de besöker restaurangen ikväll då jag inte är där.

Sedan var det beställning för 60 personer idag eftermiddag, med två starters, varav den ena var i "mitt lag” laxsallad..skar upp för 60 sådana portioner.


Sedan samma grupp två varmrätter och en efterrätt, efterrätten var i våran grupp, så jag har "karamelliserat" 60 franska toastar efter lunch.

Lunchen idag bestod av en grönsakssoppa och stekt fisk, var mycket likt stekt strömming, det var jättegott!

Ja, Petra, nu har jag lite kollat upp angående ledigheter osv...dom har totalt 42 lediga dagar i året, i de dagarna ingår jul-, nyår- och påskhelger, så int är det många...

Aizian är stängd tre veckor i augusti då alla har sin semester samtidigt. 
Utöver det har alla två lediga dagar i veckan, söndag är en av dem eftersom restaurangen alltid är stängd på söndagar. Sedan har man en dag till i veckan med rullande system, ena veckan måndag, följande vecka tisdag osv... alla övriga dagar jobbar man dubbla skift varje arbetsdag. 

Nej, minsann, här finns ingen manjana i den bemärkelse du menar (manjana betyder annars imorgon ;) )
Här är en otrolig takt på jobbet, vi har t ex aldrig kaffepaus..finns inte tid för det, men lunchpaus har vi ca 40 minuter, den inkluderar gemensam måltid och därefter ut en sväng för lite frisk luft och kolla telefonerna, dem får man inte ha framme på jobbet!...bara om man är praktikant och har förklarat att man bloggar och bör ta bilder...annars är det strängt förbjudet!

Nej, nya kryddor har jag inte lärt mig, de använder väldigt lite kryddor utöver de naturliga smakerna. 
Vitlök används, men bara i enstaka rätter...så passar nog bra för eran familj att äta här ;)

Nåväl, ovan var en parentes och svar på Petras frågar :)

Efter lunch började nästa skede för förberedelser inför gänget som skall dyka upp vid kl. 15...men som dyker upp först 15.30, betyder att jag inte kom från restaurangen förrän kl. 17.15. 
Då man är i förrätts- och efterrättsgruppen så har man ganska full rulle, vi skall ha våra förrätter först klara och så måste vi stanna till sist, då efterrätterna skall serveras...nå, sånt e de!

...men måste verkligen säga att det är ett otroligt teamarbete när rätterna placeras på tallriken, då är det inte längre frågan om vilken grupp man hör till utan alla ger järnet och ingen smiter undan :)

Då arbetsdagen tog slut var himlen blå och solen sken! 
Hem med metron där mina sambor redan kommit hem.

Vi packa en ryggsäck med jordgubbar, kondencerad mjölk (till jordgubbarna...mums!) och lite dricka och gick iväg till parken...



Där bjöds, förutom fina vyer, även på gymuppvisning ;)
Första gången man ser någon gymma i kostym faktiskt!



Jag och Nina var också tvungna att testa lite (modet dök upp ;) )



Det var den dagen!

Ha det gott, det har vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar