lördag 4 april 2015

Femte dagen i Bilbao

Vaknade till ett obehagligt SMS imorse, mitt bredband på 1,6 GB har använts till 90 %, jag fick en chock och min dag höll på bli förstörd! Dessutom är allting stängt hela påsken....hur kunde det gå såhär på bara fyra dagar?

Hade beslutat göra skolarbete idag, men utan nät blir det ingenting så beslöt att ligga kvar och lata mig med bokläsning en stund. Stunden blev några timmar då boken var ganska kul och riktigt lättsam - Åsa Hellbergs "En liten värld" - ganska ljusröd, men perfekt för att glömma mitt obehagliga uppvaknande idag  ;)

Min rumskompis Nina åkte iväg till jobb så har fördrivit dagen ensam.

Stega ner till vårt centrum i Portugalete för att kolla om jag kunde hitta wifi någonstans, så att jag kunde kontakta yttervärlden, men det var inte någon enkel grej.

Här några bilder från min promenad medan jag letar wifi :)

En liten park fyndade jag på vägen, och


en vy ut mot Bilbaos hamn, och





en vy över till andra sidan mot Algorta och Bidezabal, där alla stränder ligger.






Sedan en vy in mot staden





Här syns en gammal bro där man har en "färja" hängd i vajrar som forslar bilar och människor över floden Nervion! En personbiljett kostar för övrig 35 cent, var finns sådana priser hemma hos oss?? Om man väljer att ta sig över med denhär tar det ca 3-4 minuter, åker du metro för att komma till samma ställe tar det ca 50 minuter, vi har turen att bo precis ovanför denhär bron så vi har möjlighet att komma till stranden på 15 minuter :)....sen när det blir strandväder..

Äntligen efter att ha promenerat omkring ca 2 timmar hittade jag en bar med wifi och en som inte var överfull av människor. För att få wifi måste man ju betala ett pris och det var jag också tvungen att göra :( äsch då!...men ett glas vin kan man ju alltid få ner ;)


Sedan kom Nina från jobb och jag fick en kort introduktion i hur man rengör bläckfisk, oj va kul, jag väntar verkligen på att få komma igång med det jag skall göra här! Synd så är "min" restaurang stängd över hela påsken :(

God fortsättning på påskhelgen!

2 kommentarer:

  1. Hej! Va härligt det ser ut. Känner igen det där med bredbandet :jag behöver inte vara många dagar i Finland förrän jag får samma meddelande :( ha det så gott och njut av dom sista lediga dagarna. Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej! Trevligt att se bilder från din nya omgivning. Häftig o billig "färja" :). Snart får du hugga i med stora fiskar. Blir säkert kul. Hoppas du får mera GB när påsken är över så hörs vi :) Gerd

    SvaraRadera