torsdag 9 april 2015

Tionde dagen med stort T...

Äntligen, äntligen var dagen här!!! Nu har jag fått göra min första restaurangdag i mitt liv!

Dom kunde knappast tro mig när jag berättade vad jag egentligen jobbar med, hur kan man vilja byta till kock? :(
Chefś do have a hard life, they said ;)

Ja, så är det då man vet så lite om varandras yrken....

I alla fall steg jag upp tidig morgon, ca kl. 8, ganska nervös kände jag mig. Nu var även första gången då jag verkligen började fundera allvarligt på vad jag gett mig in på ;)
Tur att jag inte gjort det tidigare, åtminstone inte lika allvarligt som idag, för det var verkligen inget att vara nervös för, dom har tagit väl hand om mig och jag har fått göra massor under min första dag :)

Stegade in i restaurangen och ingen annan kock hade anlänt fastän klockan var 9.57 och jag kände mig väldigt försenad då jag ska börja jobba kl. 10. Inte lätt att beräkna tider med metron och promenader och lite vilsegående emellanåt...

Chefen hade i alla fall anlänt och visade mig omklädningsrummet så startade med det. Då jag kom upp i köket hade gänget anlänt och där fanns 8 kockar, varav åtminstone en var praktikant.

Jag blev placerad i förrätts- och dessertpunkten och det första denna dagens handledare gav mig var ett recept på en deg som skulle användas till Petit fourer, gulp, hur gör man en deg nu igen? Kändes som jag aldrig gjort sånt tidigare. Nåja, bara att kavla upp ärmarna, sedan översatte vi receptet tillsammans och så var jag igång.

Samtidigt gjorde jag Petit fourer av deg som fanns från tidigare, så det var fullt ös med en gång! Kul :)

Ja, och så var det ostron!
Det ingår ostron i en av förrätterna så jag har övat på att öppna dem och det var ingen enkel match, hårda som tusan!

Några bilder från det:

Hmmmmm, ostronbilderna vill inte laddas upp, får försöka på nytt en annan dag, internetkontakten är inte den bästa här... :(



Sedan åt vi alla lunch tillsammans och efter det öppnade restaurangen. Sedan började beställningarna droppa in och eftersom jag idag befann mig vid förrättspunkten så fick jag fixa till sådana, här nedan syns hur en av dem blev till:






Den sista av bilderna är en av förrätterna jag plockat på tallriken själv :)

Först en rödbetspure runt tallriken (oj, om ni ändå hade sett en bild av den första jag gjorde, hahahha) Sedan en ostmassa under den gravade laxen och utanpå riven sallad, salt och rom, till sist en sås av olja och vinäger.

Jag har även gravat lax åt dem såsom vi gör i Finland men så saknades både vitpeppar och dill :( så vi skall göra en ny en annan dag när de har beställt ingredienserna.

När arbetsdagen var slut mötte jag Nina och Janice, det var mycket folk i stan då det var fotbollsmatch och vi gick iväg för att köpa biljetter. På vägen mot arenan gick vi förbi en löjligt liten irländsk pub, som Iker informerade oss tidigare, att har den bästa Guinness i hela stan ;) så vi slank in en sväng och smakade på en liten sådan! ...och ja, det var gott, åtminstone för mig som gillar mörk öl...


Om du förstorar bilden så kanske du kan läsa vad han fått pris för ;) En irländare som tappat bort sig och landat i Spanien :)

Sen bar det iväg mot arenan, vi stod en stund i kö...


när vi äntligen kom fram till luckan fanns inga billiga biljetter kvar längre, snopet!

Nåväl, vi gick ut och äta istället och såg en del av matchen på en screen, vi såg säkert mera detaljer där ;)

Dagen tog slut och vi också ZZZZZ!

Ha det gott, det har vi!

5 kommentarer:

  1. det här är säkert något som du aldrig ångrar i ditt liv,det är så intressant att följa med varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tror jag nog inte att jag gör :) Känns bra fast man ibland får lite längtan till alla som finns hemma, men det är väl som det ska med det!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Nu skall vi se om jag fjärde Gången gillt kan Kommentera! Herregud svårt det här;) Du verkar ha det bra! Va roligt. Hoppas du får testa på en massa nytt o gott under dina veckor. Och det kommer du säkert! Enda negativa med din vistelse är att jag inte kommer iväg på länk på kvällarna mera då jag inte har länkkan kompis , Ha det bra! Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ut med dig nu bara, här powerwalkar jag för fulla muggar i fina miljöer, du kan ju inte lämna kondisen åt sitt öde tills jag kommer hem ;) Ha det gott Petra, hörs igen!

      Radera