onsdag 29 april 2015

Trettionde..


Vakna till regn och mulet väder, sånt e livet!
(Det har ju i alla fall inte snöat som hemma ;) )

Nu har alla besökare åkt hem och jag återvänder tillbaka till livet i Portugalete med min sambo Nina.

Saknar nog alla mina nära och kära, speciellt idag då den sista åkt hem..och sen alla mina härliga ungar :(
Nåja, nu har fyra veckor gått och inte länge kvar tills vi träffas igen! 

..och tiden går ju otroligt snabbt när man har roligt!

Nu till matlagning :)

Började idag med att fixa sparrisar i julienne (som används på tallriken med pilgrimsmussla) och sedan blev det lökhackning och potatisskivning..sånt är det här på varma sidan. Löken och potatisen var till lunchen för oss kockar, diskare och servitörer.

Sedan gjorde jag en salsa verde som används att koka snäckor/musslor i och så har jag kollat in oxsvansar som tryck-kokats, här en bild av dem. Ser inte så mumsigt ut men är en väldigt populär rätt!


Har även panerat oxsvansar idag...

...och alla bilder kan ju inte bara vara fina saker ;)

Under eftermiddagen har vi haft ca 40 gäster, en av beställningarna var på 25 personer och de åt samma meny. Från våran grupp bestod rätterna av prilgrimsmussla, som jag beskrev igår, och den andra rätten var oxsvans.

Har även gjort en tallriksuppsättning innehållande något vars läte dom inte känner till.., hahha, int e de lätt ;)

Bild av den...har nog smakat på köttet och det var supergott, fast jag inte vet vad jag åt (trodde det var fladdermus..)..men det kommer säkert ännu någon dag, jag tycker inte tallriksuppsättningen ser direkt smaklig ut men där finns säkert många åsikter om det! 
En lever-rand i mitten och en äppelingefära klick, såsen vet jag ännu inte hur den görs men den smakar väldigt gott! I dethär fallet tycker jag skenet bedrar vad gäller tallriksuppsättning och smak.


Sedan blev det en sparristallrik och en svamprisotto, svamprisotton dekoreras med blad av torkad potatis/champinjonmos. Dethär är väldigt gott!


Där va den dagen!

Ha det gott, det har vi!

2 kommentarer:

  1. Glada Vappen till dig, fast det nog inte säkert firas där. Här inbjuder det inte särskilt mycket till firande heller i detta väder, men i varje fall Skål.
    Roligt att du haft besök.

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma Gun-Britt! Har dålig förbindelse så kunde inte svara på din kommentar utan sätter en egen kommentar istället, så få den ladda upp under nattens gång ;) Jodå, här firas också minst lika mycket som hemma och av samma anledning :) Här har varit sol och 26 grader ikväll, så vi har njutit med lite bubbel på parkbänken ;) Hälsa med och ha det bra!

    SvaraRadera