söndag 19 april 2015

Nittonde dagen...


Vakna till sol imorse, kändes bra...men då vi gick ut vid lunch för att svalka oss lite från de varma köksregionerna, så ösregna det :(
Jag som hade beställt fint väder tills mor och far anländer...

Det har varit fortsättningsvis hård takt på jobbet idag, vi har varit samma gäng båda dagarna och man ser att det inte är bara jag som börjar vara sliten.

Vi har bl a haft beställning på ”mingel”-kalas idag, så det har varit annorlunda grejer man bjudit på.

Lunchpaus!.. och jag har ätit kanin första gången i mitt liv. Den serverades i form av en gryta och det var jättegott! Traditionell baskisk husmanskost...
Vi blev också bjudna på piroger tillsammans med en röra som påminner om den vietnamesiska såsen jag brukar göra till färska vårrullar, förutom att den även innehöll hackad lök och hackade färska tomater, det var jättegott!

Bara att kavla upp ärmarna när pausen var slut, om vi skall hinna med alla små läckerheter till mingelpartyt.




Det har varit flere stora sällskap med olika typer av beställningar idag, vi borde eventuellt ha varit någon extra insatt på jobb?


Man har inte ens haft chans att fotografera i den takt som det producerats.

Kom iväg från första skiftet först kl. 17.30 (istället för 16) och vi beslöt med Nina redan igår att oberoende när vi slutar idag så stannar vi i stan och äter någon pintxos istället för att stressa hem...

Restaurangen jag jobbar på är i samma byggnad som hotellet Melia och när jag kom ut från jobbet strömmade det in enbart sådanahär bilar i hotellgaraget...måste ju sätta upp denna bild fast den inte blev den bästa...ni vet, dethär med att ha sin telefon/kamera laddad just då den behövs, grrrr.....


Mor och far anlände vid 18.30-tiden så tog emot dem vid hotellet, det var kul att se dem och jag hoppas de trivs de dagar de är här.
Jag trivs verkligen som fisken i vattnet och skulle jag få ha ens en del av mina nära och kära med mig, skulle jag verkigen inte ha något emot att bo här en tid i mitt liv!

När mor och far var incheckade på hotellet och hade lämnat bagaget så gick vi ut på stan, och de följde mig tillbaka till Aizian för kvällstur.

Då jag skulle gå in till jobbet så stod Athletico Bilbaos buss utanför hotellet - Vau, tänkte jag - nu får jag ett superfoto!! 
Tog ett foto och samtidigt dog min telefon/kamera åter, blev bara en svart ruta som resultat... :(

De tröstade mig på jobbet med att jag nog kommer ha flere chanser för spelarna bor alltid på Melia när de har hemmamatch, så jag hoppas på bättre tur nästa gång! :)

Då man jobbar kvällstur här så börjar vi med middag för kockar, serveringspersonal och diskarna. Ikväll var det alla möjliga rester kvar från mingelpartyt, både vinrester ;) och andra rester.

Ingen av oss hade väl egentligen någon större iver att jobba ikväll, vi har nu gett järnet i så många timmar, hela dagen igår och hela dagen idag i dubbla skift. Inte ens jag var ivrig ikväll...???..fastän jag nog fick tillsägelse att jag måste sitta ner ;)

Dessutom var det ju hemmamatch ikväll som visades live och här är alla fotbollsgalna ;)...även i köksregionerna är vi fotbollsintresserade...
Ojoj, va mitt kommande Sverigebesök kommer att ha sysselsättning här, då alla matcher i hela världen visas på varenda en liten håla i stan ;)



Vi hade inga stora förhandsbeställningar utan enbart drop-in sällskap, men oj va många menyer det sen sista slutligen blev ändå!

Här en chokladsuffle som jag gjort förutom alla rutinrätter jag brukar ta hand om....



När klockan var 23.30 fick jag lov av "chefen" att gå hem :) Det var snällt..ni kan kanske ana vilken folkfest det var på stan efter fotislagets vinst. Staden var  full av bussar och även poliserna övervakade varenda en korsning runt stadion, då jag gick från jobb, San Mamés ligger precis vid min arbetsväg...




Matchen slutade precis före 00.00 -metron går ut mot Portugalete, hann ner under jorden just före hela mängden av människor anlände så jag fick plats längst fram på perrongen. När tåget äntligen kom, vågade jag inte ens titta bakåt, det var fullsmockat och alla slapp naturligtvis inte med.
Lite harmigt då nästa tåg går först 30 minuter senare :( 
Den tidtabellen gäller nattetid under veckoslut, dagstid går metron med 5 minuters mellanrum. 
Ni kan tro att jag var lycklig, kände mig inte alldeles pigg på att sitta på en metrostation 30 minuter extra ikväll, faktiskt!




På vägen ringde jag min dotter som har bemärkelsedag och oj så gärna jag hade velat ge en stooooor födelsedagskram, men fick nöja mig denna gång med telefonkramizar ;)
Saknar nog mina ungar, ofta och jämt hela tiden...

Imorgonbitti skall jag iväg och guida föräldrarna runt hela denna vackra stad, så inga matbilder imorgon men kanske några andra, vem vet? 
Nu är det två lediga dagar efter varann, lyx!!

Ha det gott, det har vi!



4 kommentarer:

  1. Härligt att du trivs som fisken i vattnet :) Det märks nog i bloggtexterna också att du börjar vara varm i kläderna! Hur många kockar är på jobb en lördagskväll?
    Jag träffar snart dottern så jag kan krama lite extra från dig också:) Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det börjar kännas bättre småningom, kanske bra att gå i hård skola genast, så man vet vad det handlar om ;)

      På lördagkväll var det tre kockar och jag, på dagen var vi totalt fem..

      Jag sku också gärna träffa min dotter, men ge en extra kram från mig e du snäll.

      Hur har killarna etablerat sig i Costra Brava?

      Radera
  2. Killarna har det nog bra. Inte så flitiga med att höra av sig. Fullt upp har dom, framför allt med danskan:) Ryms också lite utflykter och fri samvaro i programmet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter perfekt, då har dom ingen nöd ;)

      El turistico och jag planerar utflykt nästa sö-må, men blir nog inte Costa Brava, det är för långt för två dagars ledighet :(

      Ha det gott!

      Radera