tisdag 28 april 2015

Tjugonionde..

Vakna till halvmulet väder, ganska kylig vind idag.

Tillbaka i arbetslivet och bort från den korta ledigheten med lite miljöombyte!

Kände att jag var extra nervös då jag nu skall byta grupp och jobbar i samma grupp som våran köksmästare en tid framöver...kockyrket är ingen lek utan blodigt allvar och respekten för yrket är stor!

Började med att åka ner till förrådet efter grejer och när vi åkte upp i hissen informerade chefen mig om att han jobbat på världens bästa restaurang - El Bulli!!
Oj nej, blev ju inte direkt mindre nervös av dethär, nåja, bara att kavla upp ärmarna och göra så bra man kan!

I denhär gruppen finns det i princip ingen som kan engelska så jag kämpar hårt, blir tvungen att fråga upp allt med mestadels kroppsspråket ;) Nöff nöff osv...

Började med att fixa bönor, morötter, blomkål och potatisar, som var lunch till oss som kockar. I den andra gruppen stektes det fisk som också var till lunchen.

Sedan kokade jag en röra på äppel, ingefära och honung, som sedan mixades och används som sås till en av varmrätterna.
Mixade även en löksås, som är jättegod! Här körs massor av såser i mixer, blir ganska bra konsistens att dekorera tallriken med.

På bordet fanns även en stor hög kött och chefen informera om att dethär är oxkind...


Okej, det har jag inte sett tidigare!

Sedan blev det stekning av pilgrimsmusslor, vi hade beställning till ett bord på 56 personer...






Rätten ser ut såhär, då den serveras.





Pilgrimsmussla med kronärtskocka. Såsen har jag ännu inte varit med och tillrett så det får jag säkert veta innehåller på senare? Under kockan och musslan är en bädd av sparris och champinjoner, utanpå strös svart salt.
Jättegott!


Denhär rätten var ny för mig, jag har ännu bara följt med upplägget, inte alla ingredienser...förutom att jag vet att det är lamm :)

Dessutom serverades 56 stycken oxsvansar, den har jag haft bild av tidigare :)

Ikväll har Bilbao hemmamatch åter och det är baskisk derby - motparten är från San Sebastian.
Nu skall vi gå och kolla om det finns biljetter kvar, och om det inte finns så skall vi i alla fall gå på stan och njuta av fotisyran som råder här!
Fotbollsgalna människor finns det gott om i denna stad ;)

Ha det gott, det har vi!

Blev inga biljetter...men här några glimtar från fotbollsyran som råder just nu i stan :)

Polisen förbereder sig ich de dryga 50.000 anhängarna likaså, t o m en äldre herreman har tagit supporterskjortan och halsduken på sig och går iväg på match, utrustad med käpp ;)...man kan inte annat än bli på gott humör!!












Härligt!

1 kommentar:

  1. nog väntar vi på att du skall komma hem ,men nog kommer vi att sakna
    bloggen din.Hoppas att ni kom iväg på fotismatchen,vi har ju upplevt yran på stan så vi vet vad det är fråga om.Ha det bra och hälsa med ,
    ses snart.

    SvaraRadera