onsdag 15 april 2015

Sextonde dagen...

Idag har vi haft en mulen dag, men ändå 23,5 grader varmt då jag gick iväg till jobbet, ganska tung luft, kanske lite åskigt...hett ute och i köket, såsom igår.

Idag har jag haft en ny handledare, började med att fixa haricots verts (en lite annan typ än hemma), först dela dem i fyra delar och sedan i julienne, varje del i fyra delar...såhär ;) Sedan förvälla dem och därefter i isbad.





Dethär jobbet är ju inte alltid så kul, men ett måste, och för mig som är ny i branschen så är det superbra övning! ...dessutom, är det inte bara jag som hamnar på sådana uppgifter för att jag är praktikant utan alla gör både roligt och tråkigt jobb om vartannat.


Sedan färderade jag en gravad lax till förrättssidan och så har jag "rensat" bogavante (på spanska), hmmm om ni inte vet vad det är så kan man ju alltid googla ;)


Grymt stora klor med jättetjockt skal, fortsättning med detta sker i morgon då det är en beställning för 32 personer som förbereds tillsammans som allt annat under en normal dag.

Rödbetskräm har jag fixat klart till eftermiddagens förrätt.
Allting vakumförpackas och märks med namn och datum, såsom det bör :)

Har även gjort en "majonnäs"-aktig grej på äggulor, sjöborre och olja, det var verkligt gott!






Händer rätt mycket spännande på restaurangen nu, då man även samtidigt förbereder en ny meny inför sommaren, alla får testa och försöka övertyga sin grej. Idag har jag smakat på ett av förslagen, den innehöll bl a squid. Det var nog bland det godaste jag ätit, den kommer säkert att få en plats på menyn :)

Det har även testats en ny efterrätt!




Det finns en liknande från tidigare men som serveras på tallrik, denhär är nog i mitt tycke mera somrig...

Sedan har jag gjort av det gamla konceptet...förrätter...med lax.





Nu är jag så gammal i gänget (fem dagar gammal) att jag får fixa sådanahär själv, känns kul!
Rödbetskräm runt, en ostsås under laxen och sedan lax, sallad och svart salt samt rom, med några droppar olja blandat med vinäger utanpå.

Tycker det är otroligt vad mycket jag får göra med tanke på att restaurangen har väldigt hög standard!

Under eftermiddagen var även dehär efterrätterna på tapeten, och nu har jag gjort dem från början till slut, även alla förberedelser.



Här görs inget med halvfabrikat utan allt är hemgjort från grunden!

Det var den arbetsdagen, börjar kännas aningen bättre.
Dom är snälla och hyggliga och har nog vilja att ta mig med i gemenskapen, det är bara språkbadet som känns lite tungt för oss alla :)

Ha det gott, det har vi!

3 kommentarer:

  1. Så roligt att följa din "vardag" :) du är så duktig som klarar deras krav. Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Tack Lotta, det är nog bara att kämpa på och försöka ta lite plats...en del dagar känns det lättare än andra, såsom det är på alla jobb förstås!

    Lite ovanligare kanske att man i min ålder praktiserar, dom blev nog säkert besvikna när jag dök upp, skrynklig och grå ;)

    Kramizar från mig

    SvaraRadera
  3. kanske man skulle kunna boka en kväll på Aizan så skulle du känna på hur det är att vara gäst där,jag är på benen men hade feber ännu i morse .Men doktorn skrev ut sådan antibiotica så han sa att jag är nog på benen i Lördag,och jag är redan mycket bättre.Skall bli så roligt att komma och hälsa på.Vi ses på Lördag.

    SvaraRadera