torsdag 16 april 2015

Sjuttonde dagen...



Vaknade till mulet men varmt väder, det hade tydligen regnat under förmiddagen, men klarnade upp då jag sluta jobbet vid 16.30.

Nu var tre kortare arbetsdagar förbi och två långa framför, går ändå bra då man sedan vet att man är ledig två dagar.
Dessutom får jag ju besök av föräldrarna på lördagkväll, så det blir sightseeing för hela slanten söndag och måndag, hoppas vi hinner med allt jag planerat ;)

Arbetsdagen började idag med rutiner....sesamflarn...






som sedan placeras på en form medan de är varma, så att de blir som halvmånar. Därefter små vaniljkex som också hör till morgonrutinerna.

Även en annan rutin ingår i min vardag just nu då man anländer till jobb - Egun on - godmorgon på baskiska. Konstigt svårt språk, liknar inget annat!

Nåväl, sedan hade jag brownies på min arbetslista och när de var klara var det dags för ”bogavantes" åter.

Hummern kom levande till restaurangen och det fanns två för mycket, dem placerade vi i restaurangens akvarium, det var skoj att se de som fanns där från tidigare, så irriterade de blev på de nya som anlände. Klorna har man fast med gummiband så dom kan inte skada på något sätt men det hindrar ju inte från en riktig brottningsmatch! 

Resten av dem sattes i ugnen levande och sedan var det rensning för min del.

Så blev det lunch!
Lunch äter vi alla tillsammans, huxflux ändras arbetsytor till lunchbord och idag fanns det en soppa som bestod av potatis och köttet av ribs, såg lite smaklöst ut men oj va gott det var! 
Vin finns alltid på lunchbordet, lite annorlunda än hemma ;)

Det bjöds också på fiskrätt till lunch, en röd fisk som ser ut ungefär såhär...



 (bilden har jag lånat från kockarna. wordpress.com, fisken liknar men jag vet faktiskt om det är exakt denhär?)

Köttet är vitt när den är färdigt tillredd, den var helt saftig och god.

Sedan har jag gjort en ny förrätt (inte ny för restaurangen men för mig ;) )

Finn ett fel ;)

Gjorde nog inget fel denhär gången men man får inte sätta den mörka såsen förrän servitören står bredvid och är på väg att föra ut rätten, detta för att den inte ska hinna bli "rinnig"...
Först penslas en jordgubbsblandning mitt på tallriken och utanpå det placeras en "tårtbit" innehållande anklever, sedan strössel som består av rågbröd, socker och karldemumma, utanpå det lite strössel av gräslökshack och svart salt, fyra torra bröd innehållande russin till höger och två torkade hallon, svarta klicken består av balsamico och choklad, håhå vilka blandningar!

En för mig ny efterrätt har jag också gjort.




Ostbrickor bestående av fem olika ostar, två från baskien och en fransk och två spanska (här är nämligen skillnad på Baskien och Spanien, det får man aldrig aldrig glömma!!!!)

Den vita i mitten är suveränt god - nog för att alla är det - men om det blir minsta lilla klick över när man skär snygga bitar av den i mitten, så är alla kockar där som hökar runt och vill ha en smula ;)

De mörka klickarna är söta krämer, den ena en körsbärskräm men den andra har jag ännu inte klart för mig vad allt den innehåller?

Jag har också följt med när följande efterrätt plockats ihop




På bottnet en blandning med äppel och ingefära - lite syltaktig, sedan kexssmulor och en cheese-icecream, den glassen är verkligt god.
Sedan placeras strimlor av apelsin som legat i söt marinad, mums!

Arbetsdagen tog slut och jag rusa iväg till metron eftersom vädret så bra ut. Nina kom en stund efter mig, jag packade en picknikväska åt oss och så gav vi oss ut på en PW.
Har gått förbi detta nästan alla dagar utan att ta en bild, men idag beslöt jag att det måste bli en, undrar om dethär är blåregn, vet någon?





Borde ju ha fotat dethär när vädret är vackert men tycker platsen är så vacker fastän himlen hann bli grå!


Solen sken och det var fint när vi gick på vår PW och picknik, men plötsligt blev himlen jättemörk. Nåväl, vi hann i alla fall gå vår PW, äta våran picknik och även hem innan första åsksmällen...så snabba väderändringar sker här ibland :)


Nu skall vi ladda batterierna för morgondagen med TV och bokläsning.

Ha det gott, det har vi


6 kommentarer:

  1. Vin till lunchen! Låter som att du är mitt i en upplevelse för livet Tette ;) Kram Roger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, du har så rätt, mitti i en upplevelse är just vad jag är!
      Ångrar inte en sekund att jag hoppade på tåget när det åkte förbi i Karis ;) Kramizar!

      Radera
  2. You said it... håhå, vilka blandningar! Men snålvattnet rinner varenda gång man läser din blogg. Oj så skicklig du är!
    Jovisst är det blåregn som klänger där på bilden. Ser en aaaaning mäktigare ut än vår lilla ranka här hemma!
    Ha ett gott veckoslut!
    ö. Gitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är den ena godheten efter den andra... :)
      Tack för det, jag blev lite osäker på om det var blåregn, den har så otroligt kraftig blomning. Det är otroligt vad naturen ändrat under tiden vi varit här!!
      Tack detsamma till er,
      h. Tette

      Radera
  3. Du börjar ha bra flyt på det här med för-och efterrrätter nu ser man :) Suveränt!
    Och kul att du hunnit få rutiner både på jobb och fritiden.
    Ha en bra helg, hoppas ni får fint väder då gästerna anländer. Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå, int känns det nu ännu som flyt men visst sjutton har jag lärt mig mycket på sex arbetsdagar, håhå!

      Ha en bra helg ni också och vi håller tummarna för fint väder både här och där :)

      Hörs, kramizar!

      Radera